Un miler de bomber combaten encara les flames en l’incendi de l’Aude

VilaWeb
05.08.2025 - 20:16
Actualització: 08.08.2025 - 15:33

Els bombers continuen la lluita aferrissada contra el gran incendi de l’Aude, que van aconseguir d’estabilitzar ahir al vespre. El foc “és estabilitzat però continua actiu”, segons ha informat la prefectura del departament en un comunicat publicat a migdia. “Cal treballar sobre 90 km de contorn” En total, 980 bombers continuen treballant sobre el terreny, “amb el suport d’un grup d’intervenció especialitzat mobilitzat per assegurar els sectors clau”. “L’objectiu d’avui és passar com més aviat millor l’incendi a controlat,  amb l’ajuda del temps, que avui ens és una mica més favorable”, ha dit més de matí Rémi Recio, sots-prefecte de Narbona.

L’incendi que crema d’ençà de dimarts a entre la Grassa i Ribauta, a l’Aude (Occitània), ja ha cremat més de 16.000 hectàrees en una quinzena de municipis.

Ahir es va explicar que l’origen de l’incendi havia estat determinat. “Els professionals analitzen exactament què ha passat i falta saber si la causa ha estat voluntària o involuntària. Hi ha una investigació en curs i en aquest estat no podem dir res més”, ha dit François-Noël Buffet, ministre delegat del ministre d’Interior, a la cadena BFMTV. Buffet no ha donat més detalls, però prèviament ha criticat durament els comportaments negligents, cosa que fa pensar en una causa pel comportament humà.

“Vull enviar un missatge de prudència absolutament necessària als nostres compatriotes en aquest període de secada extrema. L’Aude pateix i el país pateix, ja hi ha dos grans focs relacionats amb la negligència. Espero que no siguin voluntaris, ho veurem més endavant, però relacionats amb comportament negligents”, ha dit. I ha fet una crida a prendre’n consciència. “Aquell qui cometi aquests fets es mereix unes sancions extremadament fortes”, ha dit.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Segons que ha dit Buffet, si bé les flames han recorregut 16.000 hectàrees en total, n’ha cremat completament 12.500. Amb les condicions meteorològiques actuals, especialment el vent, les flames es propaguen i poden saltar fàcilment. És per això que les autoritats diferencien entre les hectàrees recorregudes i les cremades.

L’incendi ha causat una víctima mortal a Sant Laurenç de la Cabrerissa (Corberes), una dona de 65 anys que no va voler abandonar casa seva. Hi havia tres desapareguts, però segons que ha informat la prefectura d’Aude, els seus familiars els han trobat en bon estat aquest matí després d’haver passat hores sense tenir-ne cap notícia. A més, la prefectura ha informat de tretze ferits: dos veïns hospitalitzats, un amb cremades greus, i onze bombers, entre els quals un que ha sofert un traumatisme cranial. Les flames han destruït o danyat 25 habitatges i han cremat una quarantena de vehicles.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

 

El cap dels bombers de l’Aude, Christophe Magny, ha afirmat que hi havia més de 2.100 efectius –amb uns 500 vehicles– sobre el terreny. “La nit ha estat intensa”, ha dit, tot i que l’oratge ha facilitat la tasca. El cap dels bombers ha explicat que farien mans i mànigues per estabilitzar el perímetre del foc abans de la tarda, quan s’espera un canvi de vent. De totes maneres, ha avisat: “Hi ha noranta quilòmetres de la vora del bosc que encara són actius i sovint en zones inaccessibles amb vegetació densa i terreny escarpat.”

Quant a la mobilitat, ahir va reobrir l’autopista A9 entre Perpinyà i Narbona, però encara hi ha moltes carreteres del departament tancades (consulteu l’estat del trànsit).

Recomanem

Fer-me'n subscriptor