10.03.2017 - 13:33
Lamenta que l’extrema dreta “està fent el seu agost” abonant el camp amb els refugiats
BARCELONA, 10 (EUROPA PRESS)
L’escritor britànic Ian McEwan aprofundeix en el sentiment de “impotència” de la societat actual davant els grans esdeveniments des del punt de vista d’un fetus que és a punt de néixer en la novel·la ‘Cáscara de nuez’/’Closca de nou’ (Anagrama).
En roda de premsa aquest divendres després de presentar la novel·la el dijous davant unes 500 persones, l’autor ha incidit que a la societat “li costa molt donar forma o influir sobre els esdeveniments que veu davant els seus ulls”, i precisament aquest sentiment d’impotència és el que caracteritza ‘Hamlet’ i també el personatge de la seva novel·la, que narra des de l’úter de la seva mare i observa el món però no pot influir en els esdeveniments.
McEwan ha assenyalat que actualment es plantegen molts reptes en la societat moderna, com atacs a la societat oberta d’ordre democràtic, a Europa i els Estats Units: “Què sentim? Un sentiment generalitzat d’impotència”.
En la novel·la, Trudy manté una relació adúltera amb Claude, germà del seu marit John, i la parella d’amants concep un pla: assassinar John enverinant-ho amb la finalitat d’heretar una mansió, tot això amb un testimoni d’excepció: el fetus que Trudy porta en les entranyes.
LA INDIVIDUALITAT
Per a l’escriptura d’aquesta novel·la, McEwan ha estat rellegint la història shakesperiana ‘Hamlet’, “un dels textos fundacionals de la modernitat”, perquè reflecteix com pensem sobre nosaltres mateixos, i com vivim en dubte qüestionant-nos.
Ha subratllat que ‘Hamlet’ ens fa aprofundir en la individualitat després que Michel de Montaigne incorporés el ‘jo’, “que és la pedra angular de l’ésser humà modern”, construint al segle XV el sentiment d’individualitat.
Preguntat per aquesta impotència i la seva referència a la crisi dels refugiats que apareix en la novel·la, McEwan ha constatat que la Unió Europea ha estat sotmesa a una prova molt “difícil, greu i severa” i no s’ha comportat de manera magnífica en absolut, però tampoc ha estat un fracàs total.
Al seu judici, el problema plantejat ha estat molt difícil: “El que és clar és que hem d’acceptar més refugiats, sobretot el Regne Unit; han de ser més de 20.000 en els propers anys”.
“L’única alternativa és acceptar més refugiats i que aquesta càrrega estigui distribuïda de manera més àmplia, i gastar molts milions d’euros per fer que la seva situació en els camps sigui més digna fins que la situació s’estabilitzi”, ha agregat McEwan.
Ha matisat també que no tots els països s’han comportat igual, i que, de fet, alguns estan pagant el preu polític d’haver acceptat més refugiats i que “l’extrema dreta està fent el seu agost per fertilitzar un camp perillós amb el que implica per a tots”.
OPTIMISME
“Volia que aquesta novel·la tingués algun tipus de llum i optimisme, que no té ‘Hamlet’, que al final de l’obra està mort sobre l’escenari”, ha dit McEwan, ja que el seu narrador es donar que para ell l’única cosa possible que pot fer com a fetus és néixer i amb això interrompre tot el flux d’esdeveniments que observa.
McEwan ha assenyalat que si en ‘Hamlet’ després de la mort hi ha el silenci, per al seu jove i còmic protagonista després del naixement hi ha la cerca del sentit, que és el sentit filosòfic de la vida, ja que la resta és tot caos: “L’artista cerca el sentit enfront del caos que ens embolica”.
A més, va veure les oportunitats que li permetia el narrador intrauterí, entre aquestes fer un resum de tota la seva carrera professional, amb tota la violència i crueltat i l’amor i l’esperança que ha narrat, així com la seva passió per la poesia i per Shakespeare.
L’editora Sílvia Sesé ha celebrat que aquest és el llibre número 16 publicat a Anagrama, i que després del primer llibre de relats que va resultar perturbador, McEwan ha sembrat una trajectòria “esplèndida”, fins a arribar a aquesta novel·la tan particular.