El govern promet màxima exigència ambiental a l’aeroport per calmar ERC i els Comuns

  • Paneque admet que hi ha “recorregut de millora en la governança” però que ara no és previst de fer-hi canvis

VilaWeb
11.11.2025 - 14:07
Actualització: 11.11.2025 - 17:27

El juny proppassat, el govern del president Salvador Illa va segellar amb AENA i el govern espanyol un acord per a ampliar la tercera pista de l’Aeroport de Barcelona. Després de molts anys de debat, la proposta definitiva, forjada en una comissió tècnica, consisteix en l’allargament de 500 metres de la pista 3, destinada als enlairaments, i la construcció d’una nova terminal satèl·lit, i s’assembla molt a la proposta original de l’operador espanyol, amb petits matisos. AENA farà una inversió de 3.200 milions d’euros per a dur a terme totes les reformes, però, tal com era previst, no hi haurà canvis sobre la governança, que ara com ara és controlada per la part espanyola. 

Avui, el president d’AENA, Maurici Lucena, també ex-diputat del PSC, ha anunciat que la redacció del nou pla director tècnic de l’aeroport es licitarà els pròxims dies, cosa que posarà en marxa l’ampliació de la infrastructura. No serà fàcil. Lucena mateix ha admès que serà un procés polèmic que reclamarà assessoraments tècnics importants. El pressupost s’enfilarà fins als 4,5 milions d’euros –molt per damunt del cost habitual–, dels quals tres serviran per a estudiar les modificacions ambientals, atès que el projecte afecta la zona protegida de la Ricarda, que forma part de la xarxa Natura 2000. 

Els dos socis del govern, Esquerra i els Comuns, han expressat repetidament un cert nerviosisme per si l’ampliació té un impacte negatiu sobre la Ricarda, cosa que de fet podria contravenir la normativa europea. Avui mateix ho ha reconegut la consellera Sílvia Paneque, portaveu del govern, que ha dit que Brussel·les ja els ha alertat que el requisit ambiental és molt important. Segons la consellera, tant la pressió europea com “el convenciment propi” de l’executiu garantiran que les obres es facin amb “la màxima excel·lència respecte de l’entorn i de tots els criteris ambientals.” En el moment de l’anunci, ni ERC ni els Comuns van condicionar el suport al govern a cap qüestió vinculada amb l’aeroport. 

Tant Junts com els republicans van reclamar, després de l’acord, “el traspàs integral” de l’aeroport a la Generalitat. Avui, Paneque ha admès que “hi ha mecanismes i camins per a millorar la gestió i la governança de l’aeroport”, tot i que no és damunt de la taula. “Ara mateix no treballem en un model concret que puguem compartir. 

Recomanem

Fer-me'n subscriptor