02.09.2025 - 14:25
|
Actualització: 02.09.2025 - 18:04
La portaveu del govern, la consellera Sílvia Paneque, ha negat que el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, hagués tingut res a veure amb la concertació de la reunió d’aquesta tarda entre el president Salvador Illa i el president Carles Puigdemont. “Descarto absolutament cap mena d’instrucció, ni de suggeriment ni de res”, ha dit. Segons que ha explicat, Sánchez va acceptar de bon grat la proposta, però la iniciativa va ser d’Illa.
Junts per Catalunya considera que la reunió s’hauria d’haver fet fa un any, quan Illa, acabat d’arribar al poder, es va trobar amb tots els presidents vius –llevat de Pasqual Maragall, per raons òbvies. Aleshores, Illa va dir que la reunió amb Puigdemont es faria quan fos el moment adequat. El moment adequat ha resultat ser ara, quan el govern espanyol pretén aprovar el pròxim pressupost, per al qual necessitaria el suport de Junts. El context fa arquejar les celles a Junts. El secretari general del partit, Jordi Turull, ho va criticar ahir, quan se sabé que hi hauria la reunió: “El president Illa fa allò que Pedro Sánchez li diu que ha de fer.” I encara hi ha tornat avui: “Ha anat a Lanzarote i suposo que ha rebut instruccions”, ha insistit, en referència als dies de vacances que Illa i Sánchez passaren plegats a l’illa canària.
Paneque, que ha hagut de respondre moltes qüestions sobre la reunió, ha repetit que tenia lloc avui perquè el president Illa considerava que era el moment adequat, però no ha detallat per què. “És un pas més cap a la normalitat política i social de Catalunya”, ha dit. En aquest punt, ha reivindicat la llei d’amnistia i ha fet èmfasi sobre el fet que el Tribunal Constitucional espanyol ja l’hagués avalada. Tal com Illa féu ahir, també hi ha afegit que haurien preferit que la reunió fos al Palau de la Generalitat, però s’ha negat a dir si el govern considerava que Puigdemont era a l’exili. “Entrar en debats de paraules concretes no em sembla rellevant. Allò que és rellevant és l’impuls decidit a la llei d’amnistia i com, en aquests moments, comencem a veure els resultats efectius de la llei”, ha dit la portaveu, per bé que Puigdemont encara no ha pogut tornar perquè el Tribunal Suprem espanyol no li retira l’ordre de detenció.
D’entrada, després de la reunió no hi haurà reaccions públiques ni del president Puigdemont ni del president Illa. Segons el govern, “tant aquesta com reunions anteriors amb presidents de la Generalitat s’emmarquen en la privadesa de la relació entre dos presidents, i el contingut de la reunió i d’allò que es parli recau en el marc de privadesa i de confiança necessària”. La diferència, però, és que Puigdemont, malgrat que va renunciar al càrrec formal de cap de l’oposició, és el primer diputat de la segona llista més votada al parlament. Paneque ha evitat de pronunciar-se sobre el paper polític que hauria de tenir Puigdemont si pogués tornar. “Ho ha de decidir ell”, ha reblat.
El gest d’Illa representa un canvi notable respecte de discursos que havia fet anys enrere. A final d’agost del 2018, quan se sabé que el president Quim Torra visitaria el seu antecessor, Illa, que aleshores era secretari d’Organització del PSC, va escriure: “La romeria del president Torra a Waterloo per a veure Puigdemont demostra que es posa a les seves ordres. Puigdemont està pendent de judici i sentència, fet que paralitza l’activitat política a Catalunya.” El discurs també era molt dur contra l’amnistia, que aleshores va assegurar que no es produiria mai, però el paisatge polític –i la necessitat– li han anat alterant les prioritats. “No considero que hi hagi cap canvi d’opinió, és una mostra de respecte”, ha dit Paneque sobre aquesta diferència.