Només sis de cent quaranta maquinistes de RENFE a Catalunya s’han presentat a la feina aquest matí

  • La consellera Sílvia Paneque, tanmateix, evita de titllar de “vaga encoberta” la incompareixença 

VilaWeb
22.01.2026 - 17:45
Actualització: 22.01.2026 - 18:07

Aquest matí, tan sols s’han presentat a la feina sis dels cent quaranta maquinistes de Rodalia que ho havien de fer. “No hi ha maquinistes per a poder desenvolupar el servei ni amb normalitat ni amb garanties”, ha confirmat aquest vespre la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en una conferència de premsa. Tal incompareixença ha estat la raó que RENFE ha al·legat per a declarar, a primera hora, que era impossible de reactivar el servei. La Generalitat ha obert llavors un expedient informatiu a l’empresa –tot i que no sancionador– i ha convocat una negociació amb els sindicats, RENFE i ADIF.

Després d’una reunió que ha durat hores, el govern ha pactat amb els sindicats que es faran “unes supervisions extraordinàries” dels tretze itineraris de la xarxa de Rodalia, en què hi participaran tècnics d’ADIF, de RENFE i també maquinistes del sindicat SEMAF. El govern encara no sap quan es podrà reprendre el servei, la paràlisi del qual ha originat un desgavell logístic molt important al país d’ahir ençà.

Abans-d’ahir, un tren de passatgers va xocar contra un mur de contenció que la forta tempesta havia fet caure damunt de la via, a la R4, entre Gelida i Sant Sadurní d’Anoia (Alt Penedès). En l’accident, s’hi va morir un maquinista en pràctiques de Sevilla de vint-i-vuit anys. ADIF, responsable de la infrastructura, va dir ahir que havia fet les revisions pertinents i que el servei ja era hàbil per a operar, però la majoria de maquinistes han considerat que no hi havia prou garanties.

Paneque ha evitat de descriure el paper dels maquinistes absents amb cap to de retret ni cap qualificatiu concret. En la conferència posterior a la reunió, quan uns quants periodistes li han demanat explícitament si el govern considerava aquesta incompareixença com una “vaga encoberta”, la consellera ha evitat de pronunciar-s’hi. “A nosaltres no ens pertoca posar adjectius ni definir aquesta situació; ens pertoca, com a govern, d’actuar en conseqüència”, ha dit. 

Les declaracions contradiuen les que fa unes hores ha fet Francisco Cárdenas, maquinista i responsable d’UGT Renfe Catalunya, en una entrevista a la SER: “Els companys s’hi han presentat, són als seus llocs de feina, però no hi ha trens per a moure”, ha dit. 

Els maquinistes, molt organitzats, han esdevingut un actor central amb molt de poder en la negociació política per a millorar amb canvis estructurals la gestió del servei. El març de l’any passat, els sindicats majoritaris de RENFE i ADIF van desconvocar una vaga després d’un acord amb el Ministeri de Transports espanyol en canvi que Rodalies de Catalunya, la nova empresa que ha de canalitzar el traspàs parcial del servei, no fos dominada per la Generalitat, tal com ERC i el PSOE havien pactat fa dos anys, i continuï dins del Grup RENFE, com una societat més. 

Recomanem

Fer-me'n subscriptor