El govern aprova un decret perquè l’Agència Tributària de Catalunya pugui contractar més personal i millorar el sistema informàtic

  • La reforma del finançament ha retrocedit fins a la casella de sortida, amb un canvi administratiu de l’òrgan que haurà de fer d’hisenda catalana

VilaWeb
26.08.2025 - 14:18
Actualització: 26.08.2025 - 17:47

El govern ha fet rebobinar l’acord d’investidura amb Esquerra Republicana fins a la casella de sortida. De moment, preveia que la recaptació de l’IRPF del 2026 fos la primera pedra de la “sobirania fiscal” catalana, però just abans d’anar de vacances, el govern va admetre que en cap moment d’aquesta legislatura no s’arribaria a recaptar l’IRPF a Catalunya. L’argument era que l’Agència Tributària de Catalunya no estava prou ben equipada, de manera que –deia el govern– calia començar pel començament: amb més contractació de personal i amb la millora del sistema informàtic. Segons que va explicar la portaveu, la consellera Sílvia Paneque, l’agència no tenia cap informàtic en nòmina en aquells moments. 

Avui, doncs, en el primer consell executiu després de vacances, el govern ha aprovat un decret que modifica el règim jurídic de l’agència “per tal d’adaptar-lo als nous requeriments derivats del desplegament de la hisenda catalana”. El decret preveu un contracte programa nou que haurà de marcar les línies estratègiques i la creació de nous cossos “amb perfils professionals ajustats a les necessitats reals de l’agència”. Així, l’Agència Tributària de Catalunya tindrà a partir d’ara més marge per a organitzar la seva pròpia estructura de treballadors. 

El govern del president Salvador Illa va haver de prorrogar el pressupost del primer any perquè Esquerra exigia que s’avancés primer en els acords acumulats. L’any es va salvar amb suplements de crèdit, però aquesta tardor començarà la negociació per als comptes de l’any vinent, i encara és tot incert. Esquerra no va entomar bé que la comissió bilateral entre l’estat espanyol i la Generalitat aigualís encara més la promesa d’un finançament singular, que no tan sols no implicaria la sortida del règim comú, com havien dit els republicans, sinó que relegava el principi d’ordinalitat a una mera petició de la Generalitat. La secretària general d’Esquerra, Elisenda Alamany, va dir que la legislatura es complicaria per al president Illa si no es feien passos significatius en termes de finançament. 

Paneque ha insistit que el govern “honoraria” els acords d’investidura i treballava per fer-los possibles, però ha dit que el pressupost no hi havia d’anar necessàriament vinculat. “Ja fa temps que hi treballem, en els acords d’investidura. Entenc que es vinculi amb el pressupost però per nosaltres són carpetes diferents amb temps diferents”, ha dit.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor