07.12.2025 - 16:49
|
Actualització: 07.12.2025 - 21:40
El govern de la Generalitat ha presentat un recurs de cassació al Tribunal Suprem espanyol contra l’anul·lació del decret de règim lingüístic que blindava el català com a llengua vehicular a les escoles, segons que ha avançat el diari Ara i ha pogut confirmar VilaWeb. El recurs es va presentar divendres, i pretén d’evitar que es puguin aplicar percentatges lingüístics.
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va tombar més d’una desena d’articles de la norma aquest juliol, per un recurs de l’associació espanyolista Asamblea por una Escuela Bilingüe de Catalunya.
Així, va declarar nuls de ple dret totalment o parcial els articles 2, 4, 6, 7.2, 9.3b, 10, 18.a, 19, 24, 33 i 34.1 del decret, que fixaven el català i l’aranès a la Vall d’Aran com a llengües normalment vehiculars i d’aprenentatge i com a llengües habituals en l’activitat docent i administrativa escolar, de relació amb les famílies, dels materials didàctics i de les avaluacions. A més, també es va anul·lar el fet que el català fos la llengua auxiliar prioritària per a ensenyar idiomes estrangers i que fos la llengua única d’acollida de l’alumnat nouvingut sense preveure mecanismes d’aprenentatge equilibrat del castellà.
El TSJC argumentava en la sentència que aquest decret no garantia “una presència raonable del castellà en l’ensenyament” i que generava “una situació de desequilibri a favor de la llengua catalana”. El president Salvador Illa va avançar al setembre que recorrerien contra aquesta sentència que ataca el català a les aules. “El català ha de continuar essent la llengua inclusiva, pròpia i transversal del país i també, és clar, de l’escola. És el criteri que seguirem”, va dir.
El recurs de cassació, segons que ha pogut saber l’Ara, té dos arguments principals. El TSJC considerava que el fet que no se cités el castellà com a llengua vehicular “no permet de considerar que estigui garantida la presència adequada”. El govern defensa que això no n’implica l’exclusió, “sempre que se’n garanteixi la presència adequada”. El tribunal també deia que hi havia risc que no existissin “instruments de control i avaluació” perquè tots els alumnes assoleixin la competència en aquesta llengua. La Generalitat, però, sosté que existeixen prou mecanismes per a garantir la competència lingüística en totes dues llengües, independentment de la terminologia utilitzada.