L’estació fantasma del metro de Barcelona: la parada que no va existir mai i que ara es pot visitar

VilaWeb

Fotografia

02.10.2025 - 21:40

A l’avinguda de Gaudí de Barcelona és habitual de trobar-s’hi turistes desorientats que miren una entrada del metro a la cruïlla amb el carrer de Lepant, que sempre és tancada. Allà és on comença la visita a l’estació fantasma de Gaudí, situada entre les estacions actives de Sagrada Família i Sant Pau – Dos de Maig de la línia 5. Aquesta andana, que va ser inoperativa de seguida que es va construir, el 1968, ha estat convertida en un espai expositiu per a mostrar la història del metro de Barcelona, que enguany commemora el centenari.

Aquest cap de setmana, 360 afortunats podran participar en les visites guiades per conèixer la història d’aquesta estació, que no va arribar mai a obrir-se al públic. Les visites es repetiran durant el cap de setmana del 25 i el 26 d’octubre.

L’estació és a 11,65 metres de fondària i té dos nivells. Per a entrar-hi cal recórrer tot de passadissos, pensats originalment per servir de transbord entre estacions, en els quals hi ha magatzems, vestidors i dependències de TMB. S’hi han instal·lat algunes marquesines d’època d’autobús, a més de plafons que expliquen la història de la construcció del metro.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Al nivell inferior, hi ha dues andanes de noranta-quatre metres de llarg, decorades amb marbre de color marró, paviment gris i sostre pla de formigó pintat de negre.

VilaWeb
VilaWeb

En aquest punt s’hi han col·locat més plafons informatius en què s’informa de la història de l’estació i del metro. A més, també hi ha tot de mapes antics del recorregut del metro i més objectes d’època, com ara bitllets, senyals vells i fins i tot un torn que es feia servir quan es va inaugurar.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Ara, el moment estrella de la visita és quan passen els trens de l’actual línia 5 del metro per una andana en què no s’han aturat mai. Per a evitar qualsevol perill, TMB ha instal·lat unes mampares de seguretat que impedeixen que els visitants s’acostin massa als combois.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Per què és una estació fantasma?

L’estació de Gaudí, que inicialment es volia anomenar Sagrada Família, es va construir dins la línia 2 del metro, però no va arribar a entrar mai en funcionament. Quan es va construir, als anys seixanta, la L2 havia de travessar la ciutat verticalment, d’Horta al Paral·lel passant per la Sagrera i la Sagrada Família. En aquest punt, al costat del temple de Gaudí, havia de connectar amb la línia 5, que s’havia dibuixat com una línia transversal entre Cornellà i Badalona.

El 1967 la línia 2 ja funcionava entre Horta i Sagrera i el túnel avançava a bon ritme de la Sagrera a la Sagrada Família. Per contra, l’obra del tram entre la Sagrada Família i el Paral·lel anava molt lenta a causa de les dificultats del subsol, perquè el traçat topava amb la muralla medieval. En vista d’aquesta situació, les autoritats van decidir d’unir el tram ja construït de la línia 2 entre Horta i la Sagrada Família, amb el que ja funcionava de la línia 5 entre Collblanc i la Sagrada Família.

El resultat va ser que la nova línia 5 tenia dues estacions l’una a cent metres de l’altra: la de la Sagrada Família original de la línia 5 i la que anomenem Gaudí, que s’havia previst com una estació de la línia 2. Una parada tan a prop de l’altra en la mateixa línia no tenia solta ni volta i van decidir que l’estació de la Sagrada Família de la línia 2, la que ara anomenem Gaudí, no entrés en funcionament. L’estació es va tancar i es va convertir en una estació fantasma dins la xarxa de metro.

L’espai es manté en bon estat, amb les andanes intactes, i actualment també es fa servir per a activitats culturals i de formació, amb el nom d’Espai Gaudí.

Visites següents

Aquesta obertura al públic forma part d’una colla d’activitats organitzades per TMB dins les celebracions del centenari del metro, que inclouen més espais emblemàtics de la xarxa, com la sala de simuladors de conducció, el Centre de Control de Metro, l’escala de caragol d’Urquinaona i els tallers de Santa Eulàlia.

Els dies 20, 21 i 22 d’octubre i 17, 18 i 19 de novembre serà el torn de les visites a l’estació de Correus, en funcionament entre el 1934 i el 1972. Formava part del segon ramal de la línia del Gran Metro i va desaparèixer quan aquesta línia, l’actual L4, es va allargar fins a la Barceloneta.

Noves places disponibles

Arran de la gran expectació suscitada per les visites a les estacions fantasma, TMB ha anunciat que augmentaria les places ofertes. Ben aviat explicarà com s’hi podrà accedir.

A hores d’ara, no és previst que aquestes estacions es converteixin en una atracció turística, sinó que les visites s’emmarquen tan sols en els actes de celebració del centenari del metro de Barcelona.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor