El fotoperiodista Joan Gálvez es querella per la ferida d’un projectil de foam disparat pels Mossos

  • L’entitat de drets humans Irídia denuncia que el tret vulnera els protocols policíacs i reclama la prohibició definitiva dels projectils de foam a Catalunya.

VilaWeb
28.10.2025 - 09:17

El fotoperiodista Joan Gálvez presentarà una querella als jutjats amb el suport d’Irídia, després d’haver resultat ferit per un projectil de foam disparat directament per un agent dels Mossos d’Esquadra mentre cobria, com a periodista acreditat, la manifestació pro-palestina del passat 15 d’octubre davant del consolat d’Israel a Barcelona.

En el moment de l’impacte no hi havia cap situació de tensió ni aldarull, i Gálvez, que anava clarament identificat amb càmera professional i casc amb la paraula “Press”, va rebre el tret al braç, a molt poca distància, i a una alçada superior a la permesa pels protocols. “Simplement caminava. Un agent va apuntar-me i em va disparar. El dolor va ser insuportable”, explica el fotoperiodista, que encara pateix molèsties que li dificulten treballar amb normalitat.

Irídia denuncia que el tret vulnera directament el protocol dels projectils de foam, que obliga a apuntar de l’abdomen cap avall i només en situacions de risc greu. L’entitat recorda que els projectils SIR-X van ser retirats després de causar ferides greus, però adverteix que continuen produint-se incompliments greus amb els projectils SIR. “És un fet especialment greu: un tret antireglamentari contra un professional de la informació”, afirma Ton Mansilla, advocat d’Irídia.

L’entitat està acompanyant psicojurídicament Gálvez i reclama que s’investigui judicialment què va passar, es depuren responsabilitats i es garanteixi la reparació. Alhora, confirma que els Mossos han obert una investigació interna, però insisteix a exigir la prohibició definitiva dels projectils de foam per garantir plenament el dret a la llibertat de premsa.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor