06.08.2025 - 11:50
|
Actualització: 06.08.2025 - 12:44
L’incendi de l’Aude ha tornat a posar en el focus mediàtic els problemes de la flota aèria francesa per lluita contra els incendis. Els aparells, segons que revelava Le Monde fa unes setmanes, és vella i insuficient. L’estat francès només disposa de 12 avions Canadair, amb una edat mitjana de 30 anys, i el seu relleu no arribarà abans de tres anys. Mentrestant, les empreses de manteniment i els sindicats de pilots alerten de les limitacions d’una flota cada vegada més fràgil.
En el marc d’una compra conjunta impulsada per la UE, França ha encarregat dos Canadair dins el programa RescEU, dels 22 que es repartiran també a l’estat espanyol, Itàlia, Grècia, Portugal i Croàcia. Ara, els aparells nous no arribaran abans del 2028.
La resta de la flota francesa, en ús des de fa dècades, pateix un desgast accelerat per les operacions en ambients salins i una activitat creixent. Un informe parlamentari del 2 de juliol va revelar que, l’estiu passat, hi va haver dies en què cap Canadair va estar operatiu.
Els Dash, avions cisterna que necessiten aterrar per recarregar-se, també presenten problemes. França en té vuit, però només entre dos i cinc estan disponibles a la vegada, segons les tasques de manteniment. Sabena Technics, l’empresa encarregada de la posada a punt, ha reforçat personal i compra de peces, fet que ha millorat la situació respecte dels anys anteriors, segons que reconeixen els sindicats de pilots (SNPNAC) i de bombers de la CGT.
Promeses incomplertes i retallades
L’anunci del president Emmanuel Macron, el juliol del 2022, d’una comanda de 16 Canadair per al 2028 s’ha rebaixat a 14 aparells arran d’una retallada de 53 milions d’euros en el pressupost de protecció civil durant el govern de Gabriel Attal. Els dotze avions restants no arribaran fins al 2031 o 2032, si es troba finançament i s’aprova una llei de programació específica.
Nous projectes industrials
Airbus treballa per convertir l’A400M en un avió antiincendis amb un dipòsit de 20.000 litres, molt per sobre dels 7.000 litres dels Canadair moderns. L’empresa emergent francesa Hynaero vol fabricar un nou amfibi, el Fregate F-100, amb capacitat per a 10 tones d’aigua. Però necessita 600 milions d’euros per arribar a les primeres entregues el 2031 i encara ha de guanyar-se la confiança dels pilots.