10.11.2025 - 18:57
|
Actualització: 10.11.2025 - 21:22
La Fiscalia d’Israel ha sol·licitat permís judicial a un tribunal d’Haifa per a confiscar les cinquanta embarcacions utilitzades pels activistes de la Flotilla de la Llibertat que, a començament d’octubre, van intentar trencar el blocatge israelià a Gaza per a lliurar-hi ajuda humanitària. Segons que ha informat el diari The Times of Israel, els fiscals sostenen que el Moviment de Resistència Islàmica (Hamàs) hauria finançat i donat suport a la iniciativa.
L’escrit judicial assenyala que un nombre significatiu de les embarcacions pertanyen a una presumpta empresa pantalla vinculada a Hamàs, anomenada Neptune Cyber, que operaria sota el paraigua de l’organització Palestinian Conference for Palestinians Abroad (PCPA). La fiscalia defensa que Israel té dret de confiscar aquests vaixells segons el dret internacional, ja que van ser interceptats per l’armada israeliana en aigües internacionals del Mediterrani.
Els fiscals argumenten que les operacions de la flotilla no van tenir precedents en escala i impacte, i que van ser fruit d’una planificació organitzada i un comandament centralitzat. Segons el relat oficial, l’objectiu dels activistes era “desafiar l’Armada i trencar el blocatge naval” imposat sobre Gaza el 2007 i reforçat després dels atacs del 7 d’octubre del 2023.
Centenars de participants, entre els quals hi havia uns quants catalans, van ser detinguts durant les operacions d’intercepció i posteriorment deportats. Diversos activistes han denunciat abusos i maltractaments mentre van romandre sota custòdia de les forces israelianes.