30.01.2026 - 11:31
|
Actualització: 30.01.2026 - 11:57
El jutge Arturo Zamarriego ha expulsat de la causa que investiga les clavegueres del PSOE el magistrat jubilat Manuel García-Castellón i l’empresari Víctor de Aldama, a qui no reconeix la condició de perjudicats pels fets investigats. En una interlocutòria, el magistrat els indica que, si consideren que han estat víctimes de cap delicte, han de presentar la querella corresponent perquè s’investigui. Alhora, els deixa oberta la possibilitat de personar-se en el procediment com a acusació popular.
La causa se centra a determinar si Leire Díez, ex-militant socialista, va encapçalar una actuació delictiva continuada i coordinada per a recollir informació compromesa o irregular sobre comandaments de l’UCO de la Guàrdia Civil i de la fiscalia anticorrupció. L’objectiu d’aquestes maniobres hauria estat, segons el jutge, malbaratar o anul·lar investigacions en causes importants que afecten polítics i empresaris.
En el cas concret d’Aldama, considerat una peça clau del cas Koldo, l’instructor assenyala que la seva defensa sosté que fou víctima d’un delicte de revelació de secrets. Tanmateix, Zamarriego precisa que els fets a què fa referència no tenen relació directa amb els que van motivar l’obertura d’aquesta causa, que se circumscriu als presumptes delictes de suborn i tràfic d’influències.
Quant a García-Castellón, el jutge remarca que en l’escrit de personació no concreta cap fet que permeti de considerar-lo perjudicat, més enllà d’esmentar informacions periodístiques que apunten a una suposada difusió de dades falses per part de Díez amb la finalitat de danyar-ne l’honor. L’instructor subratlla que, si aquest perjudici tingués importància penal, s’inscriuria en un possible delicte d’injúries, aliè a l’objecte del procediment.
Paral·lelament, Zamarriego ha estimat el recurs presentat per la defensa de Díez i ha refusat d’assumir una altra línia d’investigació procedent de Badajoz, perquè s’hi considera no competent. Així, doncs, ha retornat les actuacions al jutjat d’origen, que havia remès als jutjats de Madrid una querella presentada per Hazte Oír contra Díez i l’ex-jutge Luis Sáez de Tejada. Aquella querella els atribuïa presumptes delictes de revelació de secrets, estafa processal, suborn i tràfic d’influències, i els acusava d’intentar de boicotar una causa oberta a Badajoz contra el germà de Pedro Sánchez i d’actuar per apartar del cas la jutgessa instructora.