Experts avisen de l’increment de casos de diabetis tipus 1 a Espanya

  • Els casos de diabetis tipus 1 han incrementat en algunes províncies espanyoles, la incidència de les quals s'apropa a la registrada en països centreeuropeus, segons han advertit experts reunits en el XXVIII Congrés Nacional de la Societat Espanyola de Diabetis, celebrat a Barcelona.

VilaWeb
07.04.2017 - 14:38

BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)

Els casos de diabetis tipus 1 han incrementat en algunes províncies espanyoles, la incidència de les quals s’apropa a la registrada en països centreeuropeus, segons han advertit experts reunits en el XXVIII Congrés Nacional de la Societat Espanyola de Diabetis, celebrat a Barcelona.

L’endocrinòleg de l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona Dídac Maurici Puente ha assegurat que als països occidentals s’ha comprovat un increment d’aquest tipus de diabetis, l’impacte de la qual és “elevat” tant en edat pediàtrica com en adults joves.

Ha afirmat que aquest increment s’ha comprovat en diferents països que disposen de dades des de fa dècades i que Espanya no és aliè, amb una incidència “equiparable” a diversos països centreeuropeus.

Yerai Nóvoa, de la Unitat d’Endocrinologia Pediàtrica de l’Hospital de Las Palmas de Gran Canària, ha reclamat un registre nacional per valorar amb exactitud la situació actual a Espanya, com tenen països com Suècia.

Ha assegurat que la transcendència sociosanitària d’aquest augment de casos en algunes zones d’Espanya és molta, per “un major risc” d’aparició de complicacions derivades de la diabetis.

Nóvoa ha assegurat que en les Illes Canàries es registra la incidència de diabetis tipus 1 més elevada d’Espanya, sent una de les més altes d’Europa: “No coneixem les causes que ho justifiquen, però probablement es degui a una mescla de factors genètics i ambientals”.

Ha assegurat que a Canàries s’està desenvolupant un registre regional per monitorizar les tendències en l’aparició de casos i com a eina per estudiar possibles factors associats.

PREVALENÇA

El metge de família Domingo Orozco-Beltrán, professor de la Universitat Miguel Hernández d’Alacant, ha explicat que la prevalença de la diabetis tipus 2 en el grup d’edat de 65 a 74 anys és del 17,5%, mentre que en la de persones de més de 75 augmenta fins al 20,9%.

L’expert ha assenyalat la “evolució positiva” que s’ha documentat en la mortalitat per diabetis a Espanya malgrat l’augment de la prevaliencia de la diabetis i obesitat.

Al voltant del 7,8% de la població de més de 18 anys a Espanya tenen diabetis tipus 2 coneguda i diagnosticada, xifra que ascendeix al 13,8% si s’afegeixen els no diagnosticats, la qual cosa suposa uns cinc milions de persones.

La diabetis tipus 1 suposa entre un 5% i un 10% de tots els casos de diabetis, existint aproximadament 29.000 persones de menys de 15 anys amb aquesta malaltia.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor