Euskadi, Catalunya i Navarra defensen els seus sistemes educatius i demanen respecte a les competències en el pacte

  • Els consellers d'Educació del País Basc, Catalunya i Navarra han defensat durant el debat monogràfic sobre el Pacte Social Polític per l'Educació, en la Comissió General de Comunitats Autònomes del Senat, els seus sistemes educatius i han reclamat al ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo, respecte a les seves competències de cara a un futur acord.

VilaWeb
27.03.2017 - 15:14

MADRID, 27 (EUROPA PRESS)

Els consellers d’Educació del País Basc, Catalunya i Navarra han defensat durant el debat monogràfic sobre el Pacte Social Polític per l’Educació, en la Comissió General de Comunitats Autònomes del Senat, els seus sistemes educatius i han reclamat al ministre d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, respecte a les seves competències de cara a un futur acord.

La responsable basca, Cristina Uriarte, ha criticat durament la Lomce perquè al seu parer no respecta les seves competències, raó per la qual aquesta comunitat ha recorregut al Tribunal Constitucional.

A més, ha acusat el Govern d’haver recorregut actuacions de l’Executiu basc com la convocatòria de beques, per la qual cosa ha agregat que li costa sentir parlar ara de pacte i consens.

Uriarte ha defensat el seu sistema educatiu i ha assegurat que prepara una llei basca que substitueixi la del 1996, que va ser “aprovada ja llavors amb amplíssim consens social”.

“Davant el pacte de l’Estat, la nostra posició no pot ser una altra que exigir respecte a les competències d’Euskadi i que possibiliti el desenvolupament del nostre sistema educatiu basat en el consens”, ha subratllat la consellera, que ha demanat també “més bilateralitat, partint del reconeixement mutu del marc competencial”.

En la mateixa línia, la consellera catalana, Meritxell Ruiz, ha criticat també la Lomce i com aquesta es va aprovar “sense consens”, al mateix temps que ha advertit que ara el Govern espanyol es veu “obligat” a modificar-la a la recerca d’un suport “més ampli” davant el “conflicte permanent”.

Per a Ruiz, la ‘llei Wert’ ha tingut “voluntat de destruir l’escola catalana”, malgrat el seu “èxit” en la reducció de l’abandó escolar. “Tenim una llei (a Catalunya) feta des de la pedagogia i no des de la ideologia”, ha subratllat.

La responsable catalana ha indicat que qualsevol pacte educatiu hauria primer de reconèixer la diversitat de models educatius per territoris i ser “escrupolós” en el respecte a les competències autonòmiques i a les polítiques pròpies.

Així mateix, ha defensat el plurilingüisme en el sistema educatiu com a element de “riquesa” i el desplegament d’un model propi a partir de la immersió en llengua catalana.

El conseller d’Educació de Navarra, José Luis Mendoza, ha qualificat d'”il·lusionant” el procés de diàleg per a “un projecte de reforma del sistema educatiu” i, com els conselleres catalana i basca, ha reclamat al ministre el “respecte” a les competències de la seva comunitat autònoma per desenvolupar un currículum propi i més autonomia per adaptar la normativa estatal a les característiques del sistema navarrès. També ha proposat l’elaboració d’un llibre blanc que serveixi de diagnòstic de la realitat educativa de l’Estat.

Mendoza ha indicat que el pacte educatiu ha de passar per la “derogació” de la Lomce i ha assegurat que això “no provocaria cap buit”, doncs, al seu judici, bastaria amb “reprendre” la Llei Orgànica d’Educació aprovada pel Govern socialista el 2006. “Mantenir la Lomce mentre es negocia el pacte no és un bon punt de partida”, ha asseverat.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor