08.04.2017 - 12:46
VITÒRIA, 8 (EUROPA PRESS)
El parlamentari d’EH Bildu Julen Arzuaga ha afirmat que, després del desarmament d’ETA, que ha qualificat de “satisfactori i eficaç”, queden pendents altres tres passos per aconseguir una pau “justa i definitiva” a Euskadi, que consisteixen a reparar a “totes” les víctimes, resoldre la situació dels presos i “desmilitaritzar” el País Basc.
Arzuaga, en declaracions a Radio Euskadi recollides per Europa Press, ha subratllat que, amb l’entrega dels arsenals de la banda, “es confirma el compromís” d’ETA de “deixar la lluita armada”.
“Sembla que ETA passa de les paraules als fets”, ha afegit. El parlamentari d’EH Bildu ha destacat que, una vegada donat aquest pas, ETA “és una organització desarmada” i s’està en “una situació nova que tanca un cicle i dóna l’oportunitat d’obrir un altre nou cicle”, en el qual es passi de les “legítimes discrepàncies a veure’ns una altra vegada en els punts de comú”.
El representant de la coalició sobiranista, que ha manifestat que cal “construir memòria”, ha precisat que, no obstant això, el desarmament és només un dels requisits necessaris per aconseguir “una pau justa i definitiva a Euskal Herria”.
Arzuaga ha indicat que els altres tres passos pendents per aconseguir aquest objectiu són el reconeixement i reparació de “totes” les víctimes, resoldre la situació dels presos i fugits de la banda, i la “desmilitarització” del País Basc.
El parlamentari abertzale s’ha felicitat pel fet que l’entrega de les armes s’hagi realitzat de forma “satisfactòria i eficaç”, així com per l’absència d'”obstruccions”, almenys “fins ara”, per part dels governs francès i espanyol.
A més, ha subratllat que el desarmament, efectuat “gairebé de la nit al dia”, ha estat possible gràcies a la “voluntat” i el “suport” de la societat civil, de les institucions i dels verificadors internacionals.
La fórmula emprada per a l’entrega de les armes d’ETA, segons ha dit, ha resultat “inèdita i creativa”, amb un “protagonisme” de la societat civil “sense parangó en cap altre procés” d’aquestes característiques.
Respecte als actes previstos per a aquest dissabte a Baiona (França) en acompanyament a l’entrega de les armes, ha assenyalat que resulten necessaris per “palpar la satisfacció que el desarmament es conclou de forma ordenada i amb èxit”.