Voleu conèixer les estacions fantasma del metro de Barcelona? Us expliquem com fer-ho

VilaWeb
05.09.2025 - 20:34
Actualització: 02.10.2025 - 16:35

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) obrirà per primera vegada les conegudes com a estacions fantasma de Gaudí i Correus i vuit espais singulars de la xarxa de metro, entre els quals hi ha els tallers de Santa Eulàlia i ZAL, la subcentral elèctrica de Mercat Nou, el centre de control del metro, la sala de simuladors de conducció i l’antiga escala de caragol d’Urquinaona.

Quan seran les visites?

Les visites s’han programat entre el setembre i el novembre.

  • 13 i 14 de setembre: primeres jornades de portes obertes coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat.
  • 4, 5, 25 i 26 d’octubre: visites a l’estació de Gaudí.
  • 20, 21 i 22 d’octubre i 17, 18 i 19 de novembre: visites a l’estació de Correus.

Com es pot reservar plaça?

Les inscripcions s’obriran dimarts, dia 9, a les 10.00 a la web obrimelmetro.cat. Hi ha 5.033 places de franc que s’assignaran per ordre d’inscripció fins a esgotar-se.

TMB ha anunciat que en les pròximes hores s’obriran noves convocatòries i més places per a visitar aquestes instal·lacions.

Què tenen d’especial les estacions fantasma?

Gaudí: construïda el 1968 entre les estacions de Sagrada Família i Sant Pau-Dos de Maig (L5), mai no es va posar en servei. Ara se’n podrà veure l’andana i conèixer la història del metro.

Correus: va funcionar del 1934 al 1972 i es va clausurar amb l’ampliació de la línia fins a la Barceloneta. Les visites seran de matinada, ja que només s’hi pot accedir per les vies des de l’estació de Jaume I (L4).

Què més es podrà visitar?

  • Taller de Santa Eulàlia (1922), el més antic, declarat bé cultural d’interès local.
  • Taller de ZAL, el més nou, que dona servei a les línies automàtiques 9 i 10.
  • Subcentral de Mercat Nou, un dels edificis originals del Metro Transversal, obra de l’arquitecte Joan Bergós Massó.
  • Escala de caragol d’Urquinaona, un element històric que ha sobreviscut a l’enderrocament de l’edicle original de ferro i vidre.
  • Centre de control del metro i sala de simuladors de conducció, espais claus en la gestió i formació dels treballadors.

Quin és l’objectiu de la iniciativa?

Segons el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, l’objectiu és celebrar el centenari del metro amb la ciutadania i mostrar-ne els espais més emblemàtics. “Aquests cent anys són un èxit compartit amb el milió i mig de persones que cada dia fan servir el metro”, ha dit.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor