Espanya s’exposa a una multa de 134.000 euros al dia pel ‘no’ al decret de l’estiba

  • El Govern espanyol ha de promoure de nou la reforma legal en paral·lel a la negociació de patronal i sindicats

VilaWeb
16.03.2017 - 18:31

El Govern espanyol ha de promoure de nou la reforma legal en paral·lel a la negociació de patronal i sindicats

MADRID, 16 (EUROPA PRESS)

Espanya s’exposa al fet que el Tribunal de Justícia de la UE li imposi una multa de 134.000 euros al dia després que Congrés hagi rebutjat aquest dijous el Decret Llei amb el qual el Govern central pretenia reformar el sector de l’estiba –l’activitat de càrrega i descàrrega dels vaixells en els ports– amb la finalitat de liberalitzar-lo i adequar-lo a la normativa comunitària.

La sanció, que segons el Ministeri de Foment és a punt de decidir-se, s’estendria des del moment en què es produís el pronunciament fins que Espanya aprovés una nova normativa de l’estiba que no sigui contrària al dret comunitari.

A més, aquesta multa se sumaria a una primera que aquest mateix tribunal va sentenciar el desembre del 2014 i que ja acumula un import de 21,5 milions d’euros. No obstant això, el còmput d’aquesta primera sanció està paralitzat des que el Govern estatal va iniciar el procés de reforma del sector, un procés anul·lat aquest dijous pel Congrés, en rebutjar-se el Decret Llei del Govern que l’articula.

El contenciós té el seu origen al novembre del 2011, quan la Comissió Europea va alertar per vegada primera a Espanya que el seu règim legal del servei de manipulació de mercaderies en els ports contravé l’article 49 del Tractat de Funcionament de la UE, el de llibertat d’establiment, en impedir que les empreses contractin lliurement els estibadores de ports.

Les negociacions amb els agents del sector i el període de gairebé un any d’interinitat de l’anterior Govern espanyol van impedir legislar per canviar el model de l’estiba i la Comissió Europea va demandar Espanya per incomplir la sentència del Tribunal Europeu de desembre del 2014, iniciativa que és la que ara pot donar lloc a la segona sanció.

Davant aquesta exigència de la UE i atès que el Congrés ha invalidat aquest dijous el Decret Llei aprovat pel Consell de Ministres del passat 24 de febrer amb el qual el Espanya intentava reformar el sector, l’Executiu central ha d’obrir ara un nou procés per a la reforma legal de l’activitat d’estiba portuària.

El Decret Llei rebutjat aquest dijous ha quedat invalidat, i per tant el Govern estatal ha de tornar a presentar un altre Decret Llei, o bé un projecte de llei d’urgència, segons han indicat fonts parlamentàries.

CONTÍNUA LA NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA SENSE VAGUES

El nou procés legislatiu s’abordarà mentre en paral·lel continua la negociació que empreses i sindicats tenen oberta per dirimir els aspectes laborals sobre la reforma, atès que Foment assegura que no es poden fixar en la reforma legal.

El principal objectiu en aquest àmbit, i principal reivindicació dels sindicats del gremi, és garantir que després de la reforma es mantindrà l’ocupació pels 6.150 treballadors que actualment conformen el col·lectiu d’estibadors.

El Govern espanyol confia que un pacte entre patronal i treballadors permeti facilitar la tramitació del text legal, atès que la majoria dels grups parlamentaris han vinculat el seu suport a la reforma al fet que es realitzi amb el suport i el consens del sector.

A aquest efecte, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va presentar per sorpresa la mesa de negociació d’aquest dimecres, la vigília que el Decret Llei afrontés el seu examen al Congrés, una proposta d’acord amb quatre punts.

El document garanteix les ocupacions del sector a través de subrogacions en les empreses estibadores i planteja un pla de prejubilacions voluntàries per a treballadors amb almenys 50 anys d’edat, que podrien retirar-se amb el 70% del seu salari.

A més, recull el compromís del Govern estatal de vetllar pel compliment de l’eventual acord i demana el compromís de les parts a augmentar la productivitat dels ports.

Tot i que el tràmit legal s’ha tombat aquest dijous al Congrés, la negociació col·lectiva té previst seguir el seu curs entorn d’aquestes propostes.

A més, ho farà sense un horitzó de vagues en els ports, atès que els sindicats (Coordinadora de Treballadors del Mar, CCOO, UGT, CIG i USO) han desconvocat els quatre dies encara vigents després de tombar el Congrés la reforma.

MONOPOLI EN UNA ACTIVITAT ESTRATÈGICA

L’estiba constitueix una activitat estratègica per a l’economia, atès que els ports canalitzen un volum de mercaderies per valor de 200.000 milions d’euros a l’any, el 86% de les exportacions del país i el 60% de les importacions.

Amb la reforma, el Govern espanyol, a més de complir amb Europa, pretén liberalitzar el sector perquè millori la seva competitivitat. Per a això, plantejava un període transitori de tres anys per a la desaparició de les societats de gestió de treballadors portuaris (Sagep), empreses de les quals actualment depenen els estibadors i que en controlen la contractació i que, per això, mantenen.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor