ERC manté el “no” al pressupost d’Illa perquè els socialistes no garanteixen la gestió de l’IRPF

  • Junqueras diu que "no es donen les condicions de negociar" els comptes l'endemà d'una reunió infructuosa amb Pedro Sánchez

VilaWeb
21.02.2026 - 09:52
Actualització: 21.02.2026 - 18:30

ERC manté la negativa a donar suport al pressupost del govern de Salvador Illa perquè no veu prou garanties que Catalunya pugui recaptar l’IRPF. “No es donen les condicions necessàries per poder iniciar una negociació pressupostària, perquè el Partit Socialista continua sense complir ni donar garanties de compliment en l’àmbit de l’IRPF”, ha dit el president del partit, Oriol Junqueras, en una compareixença després del consell nacional d’ERC.

Segons que ha avançat La Vanguardia i han confirmat a VilaWeb fonts del partit, Oriol Junqueras, president de la formació, es va reunir ahir amb el president espanyol, Pedro Sánchez, però considera que el govern espanyol no s’ha compromès amb prou fermesa a cedir aquesta recaptació. “Tenim la sensació que hem estat bastant a prop de tenir l’IRPF i de tenir pressupost, però no som nosaltres qui hem decidit que no ha estat possible”, ha dit.

“El Partit Socialista ho va signar, però després d’un any i mig continua sense complir-ho ni donar garanties de compliment”, ha criticat. Ahir, Illa va mirar d’encarrilar les converses expressant “compromís total” amb la cessió de la recaptació de l’IRPF. Tot i això, ERC considera que aquesta afirmació no és prou i insisteix que la reunió amb Sánchez no ha servit per a desfer les incerteses. “En aquesta declaració no hi sabem veure gaire més d’allò que ja estava signat”, ha dit Junqueras. Creu que és una declaració valuosa i l’agraeix, però diu: “No és suficient, les declaracions han d’anar acompanyades de gestos i decisions.”

Per això, ha demanat al PSC de “posar sobre la taula tota la seva influència perquè el govern espanyol compleixi els seus compromisos”. Alhora, ha demanat a altres forces polítiques i als agents socials que els ajudin a empènyer per aconseguir que el govern espanyol cedeixi a la Generalitat de Catalunya la gestió de l’IRPF.

ERC s’ofereix a pactar ampliacions de crèdit

Sense pressupost, la Generalitat haurà de conformar-se a la pròrroga pressupostària. Malgrat que ERC no vol negociar els comptes del 2026 sense que abans el govern espanyol hagi accedit a la cessió de la gestió de l’IRPF, Junqueras ha dit que sí que estan disposats a negociar “decrets d’ampliació de crèdit associats a la pròrroga pressupostària, que substitueixin els pressupostos i que aportin a la nostra societat els recursos necessaris”.

També ha dit que volen tancar l’acord del consorci d’inversions, que ha de vigilar que s’executin les inversions a Catalunya, i ha avisat als socialistes que no es facin enrere: “No voldríem pensar que perquè no és el moment d’un acord sobre el pressupost, el Partit Socialista deixarà perdre una qüestió essencial per al nostre país.”

Malgrat tot, ha deixat clar que continuen disposats a negociar i aprovar el pressupost de la Generalitat si abans es desbloca la cessió de l’IRPF: “Si en algun moment el PSC convenç el govern espanyol que compleixi els seus compromisos en l’àmbit de l’IRPF, llavors sí que es donaran les condicions per negociar pressupost.”

El govern espanyol diu que sempre han estat clars en el rebuig

Després d’haver sentit les declaracions de Junqueras, fonts del ministeri espanyol d’Hisenda han dit que estan sorpresos pel to, perquè diuen que “sempre han estat clars i contundents” en l’oposició a la recaptació total de l’IRPF per part de la Generalitat de Catalunya.

Diuen que mai no han donat expectatives i que, de fet, els han insistit “que no podia ser”. A tot estirar, diuen que es podria arribar a allò que ja va acordar la Comissió Bilateral de juliol: que l’Agència Tributària de Catalunya pugui recaptar l’IRPF “en xarxa” amb l’estat espanyol. Segons que diuen, no s’oposen a cedir la funció recaptatòria ni una certa capacitat de gestió, però diuen que cal coordinar-ho amb l’administració estatal.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor