14.10.2025 - 21:40
|
Actualització: 15.10.2025 - 12:45
Els partits europeus del València Basket i el Baxi Manresa es disputen avui en un context d’excepcionalitat. El fet que els rivals siguin equips israelians i que s’hagin convocat protestes de boicot i solidaritat amb Palestina han portat tots dos clubs a decidir que els partits es juguin sense públic.
El Baxi Manresa, que s’enfronta al Hapoel Bank Yahav Jerusalem a l’Eurocup, ja va anunciar diumenge, amb un comunicat conjunt amb el CB Canarias, que el partit es jugaria a porta tancada per raons de seguretat. L’enfrontament ha estat declarat d’alt risc, i el text explica que la decisió s’adopta “per garantir la seguretat de totes les persones implicades i el correcte desenvolupament dels partits”.
Els clubs recorden que no poden suspendre els partits per obligacions contractuals, atès que això podria comportar sancions econòmiques o, fins i tot, l’expulsió de la competició durant un any o més. Alhora, expressen que rebutgen “categòricament qualsevol forma de violència o vulneració dels drets humans que es produeixi en qualsevol context”. El precedent de la Vuelta, al setembre, encara és molt present: les protestes pro-palestines van interrompre unes quantes etapes ciclistes i van obligar a modificar-ne l’itinerari.
📝 𝗖𝗼𝗺𝘂𝗻𝗶𝗰𝗮𝘁 oficial conjunt amb @CB1939Canarias ⬇️ pic.twitter.com/prGHyHmcFW
— BAXI Manresa (@BasquetManresa) October 12, 2025
Quant al València Basket, que s’enfronta al Hapoel IBI Tel-Aviv en partit d’Eurolliga, la decisió es va prendre tot just ahir. L’any passat, en la visita del mateix equip, el club ja havia optat per no vendre entrades al públic, però havia permès l’accés als abonats. Enguany, arran de l’augment de les mobilitzacions i el risc de protestes, s’ha decidit de jugar també a porta tancada.
El club ha declarat que havia recorregut a “totes les opcions possibles” perquè els seus abonats no es perdessin el partit, però que finalment havia pres “la decisió menys dolenta” per prioritzar la seguretat d’afeccionats i treballadors, tot seguint les recomanacions de les forces de seguretat i de la delegació del govern espanyol.
Cas 👉 📰 Comunicado oficial: Partido ante Hapoel IBI Tel Aviv
Valencia Basket ha apurado todas las opciones posibles para que sus abonados no tengan que perderse el partido de EuroLeague de mañana en el Roig Arena. Pero ante el riesgo existente y las recomendaciones de las… pic.twitter.com/G674hJj9bi
— Valencia Basket Club (@valenciabasket) October 14, 2025
“Aquest partit no s’hauria de jugar”
Hores abans del partit, hi ha convocades unes quantes protestes. A València, col·lectius solidaris amb Palestina han fet una crida a concentrar-se davant el Roig Arena amb el lema “Bàsquet sí, genocidi no”, a les 18.00, dues hores abans que comenci el partit, previst a les 20.30.
Les mobilitzacions es faran simultàniament en quatre punts d’accés al pavelló: a l’encreuament del carrer d’Antonio Ferrandis amb el carrer del Bomber Ramon Duart, al de l’Àngel de Villena amb el carrer del Bomber Ramon Duart, al de Pintor Gassent amb el d’Àngel de Villena i al de Pintor Sabater amb el d’Antonio Ferrandis.
Els promotors sostenen que el València Basket “no pot jugar contra un representant d’Israel mentre Israel bombarda i mata de fam milers de persones, mentre intensifica l’ocupació, l’apartheid i la neteja ètnica a Cisjordània”. Asseguren que “Israel vol amagar els seus crims contra la humanitat per mitjà de les competicions esportives”, i recorden que participa en torneigs europeus “mentre impedeix als esportistes palestins entrenar, competir i, en molts casos, fins i tot viure”.
També retreuen que el president del Hapoel Tel-Aviv ha expressat públicament el seu orgull pels soldats de l’exèrcit israelià que actuen a Gaza, cosa que, diuen, confirma el paper dels equips israelians com a instruments de propaganda estatal. Els convocants conclouen: “Davant la utilització de l’esport com una eina contra els drets humans, la resposta de la gent ha estat i serà ferma.”
🚫VALENCIA DIU NO AL JOC BRUT D’ISRAEL
🏀Vos expliquem a través d’estes infografies per què demanem el boicot esportiu al València Basket Club. 👇🏼🧵 pic.twitter.com/c1p7c7hVGQ
— 🇵🇸 #BDS País Valencià (@BDSPaisValencia) October 9, 2025
A més, onze penyes del València Basket han publicat un comunicat conjunt criticant que el partit es jugui a porta tancada. Consideren que és una mesura “injusta per a l’afició” i “perjudicial per a l’esperit de l’esport i de la competició”. “El bàsquet es viu amb la seua gent, amb la grada. Fer callar les grades és apagar una part fonamental del joc i del seu sentit social”, han defensat.
Les penyes han reiterat el seu “ferm compromís amb els drets humans, la justícia social i la pau” i han remarcat que el bàsquet ha de ser una eina d’unió i solidaritat. Han defensat “un esport compromès amb la dignitat humana i la justícia global”. Signen el comunicat les penyes Alzira Taronja, Temps Mort, El Triple, Forera, Bàsquet Granota, Víctor Claver, Pick&Roll, Pam Gran de Carlet, Tuitera, Nacho Rodilla i Bojan Dubljevic.
El Nou Congost, acordonat
A Manresa s’ha convocat una protesta a les 16.00 al pàrquing del Nou Congost, amb el lema “Aturem el partit; aturem el genocidi”. L’ajuntament ha suspès tota l’activitat esportiva a la zona del Congost des de dues hores abans del partit, coincidint amb l’establiment d’un perímetre de seguretat comandat pels Mossos d’Esquadra per a facilitar l’entrada dels equips al pavelló.
Vaga general per Palestina: motius, mobilitzacions i afectacions
La concentració té el suport de grups d’animació del Bàsquet Manresa, a més d’entitats i la majoria de sindicats, en el marc de la vaga general convocada per Palestina. Jordi Garcés, del grup d’animació Zona Roja, considera que el partit a porta tancada és “una mala decisió” perquè “els equips israelians no haurien de participar en les competicions europees pel genocidi que fan a Gaza”. Recorda que, en el cas de la invasió d’Ucraïna, les instàncies competents van expulsar els clubs russos de les competicions internacionals.
Garcés afegeix que, ja que el partit es juga malgrat la petició de no fer-ho, “almenys que sàpiguen que els clubs israelians no són benvinguts a casa nostra per la massacre que estan perpetrant a Gaza”. “Entenem que esport i política van de bracet i que Israel ho ha demostrat obertament: els directius del Hapoel han declarat que volen aprofitar la competició per mostrar-se al món”, diu.
El grup d’animació ha recollit declaracions que exemplifiquen aquest vincle entre el club i la guerra, com la del director general del Hapoel Jerusalem, que va afirmar: “Mentre les Forces de Defensa d’Israel donen el 100% al camp de batalla, l’equip ho donarà tot a la pista”; o la del president del club, que va dir: “Els equips israelians representen Israel, i en la situació que vivim avui això és molt important. Primer de tot, som jueus i sionistes.”
“Són els primers interessats a continuar participant per emblanquir tot el que fan, i una cosa i una altra no es poden separar”, rebla Garcés.
View this post on Instagram
Les visites d’equips israelians no s’acaben aquí, aquesta temporada. El FC Barcelona, que ja va decidir que no cediria el Palau Blaugrana al Hapoel Tel-Aviv per als entrenaments, rebrà el Macabbi Tel-Aviv el 6 de gener i el Hapoel mateix el mes de març. El València Basket també té previst de rebre el Macabbi el 29 de gener.
Per la seva banda, penyes del Joventut de Badalona han expressat el rebuig al partit que s’ha de jugar a l’Olímpic el 19 de novembre contra el Hapoel Holon, i reclamen que el Joventut no contribueixi a normalitzar la presència d’equips vinculats a l’estat d’Israel.
Amb les vides humanes No es juga.
Visca Palestina lliure. https://t.co/suixN25fmZ— Dimonis Verd i Negres 💚🖤 (@DVerdinegres) October 6, 2025