26.04.2017 - 18:04
BARCELONA, 26 (EUROPA PRESS)
Set entitats de l’àmbit de la salut han reclamat aquest dimecres a la Generalitat que augmenti el pressupost destinat a l’atenció primària en un mínim del 20% i arribar fins al 25% per poder plantejar una “dotació suficient” de centres d’atenció primària (CAP), atenció continuada i urgències en tot el territori.
Es tracta d’una de les peticions que recull un manifest signat per la Societat Catalana de Medicina de Família i Comunitària (Camfic); la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (Confavc); el Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya (TSCAT); l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (AIFiCC); la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB), el Fòrum Català d’Atenció Primària (FoCAP) i Rebel·lió Atenció Primària.
El manifest ‘Millorar el sistema sanitari: enfortir l’atenció primària’ part de la “espurna d’indignació” encesa amb la queixa dels professionals del CAP Ca Vidalet, que van fer arribar a la Conselleria de Salut i a l’Institut Català de la Salut (ICS) i que és l’expressió del malestar de tota l’atenció primària.
Reclama fer de l’atenció primària “l’eix del sistema sanitari públic”, donant-li el lideratge de qualsevol projecte de guia, consens, protocols i codis d’actuació en situacions específiques com, per exemple, que pugui gestionar les llistes d’espera.
També demana recuperar el personal dels Equips d’Atenció Primària (EAP) perduts des del 2011 –període en el qual s’han retallat 335 milions d’euros– fins a arribar a la dotació estable suficient per cobrir el 100% de les seves necessitats habituals, incloent vacances, formació, conciliació personal i familiar, permisos i baixes laborals.
ACABAR AMB LA PRECARIETAT
Alhora, considera “imprescindible posar fi a la precarietat laboral”, que afecta tant a professionals com a pacients perquè impedeix el desenvolupament de trajectòries vitals, disminueix la qualitat clínica, incrementa els errors i priva dels beneficis de la confiança que es construeix entre el professional i el pacient.
Un altre punt del manifest és dotar d’autonomia de gestió i de lideratges propers els EAP, és a dir, empoderarlos perquè poden prestar “amb més qualitat i proximitat” els serveis d’atenció als ciutadans.
“Sense aquestes demandes satisfetes, no serà possible que la ciutadania rebi l’atenció que necessita i mereix, amb repercussió progressiva en la salut de les persones i la societat i en la sostenibilitat d’un sistema sanitari públic, universal i finançat a través dels impostos i amb la participació de la ciutadania que contemplava la reforma de l’atenció primària.
Per aquesta raó, demanen a la Conselleria de Salut que de forma “immediata i palpable” impulsi acords i resolucions en aquesta adreça, i que abans d’estiu el Parlament aprovi un pla per revertir la pèrdua de professionals dels EAP amb la finalitat d’assegurar un compromís compartit, i també reclamen al departament que doni una resposta en un termini d’un mes.