11.04.2017 - 17:52
VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)
Les entitats agràries Cooperatives Agroalimentàries de la Comunitat Valenciana, La Unió de Llauradors i Ramaders, AVA-Asaja i FEPAC han xifrat en 131 milions d’euros les pèrdues per als agricultors en la campanya citrícola 2016-2017, per la qual cosa han reclamat mesures a les administracions públiques que garantisquen “la pervivència” del sector.
En un comunicat, les entitats agràries han detallat que a l’àmabit de l’exportació i, d’acord amb l’informe de Comerç Exterior de Cítrics de la Comunitat Valenciana de la Secretaria d’Estat de Comerç, a la fi de gener d’enguany, les exportacions van caure respecte a la campanya anterior un 1% en volum i un 5% en valor, “xifra molt significativa tenint en compte que l’aforament citrícola de la Comunitat indica que la producció de la campanya serà un 23% més que la de la campanya passada”.
Segons han explicat, esta situació és “especialment greu” per als productors de mandarines, ja que acumulen descensos de l’1% en volum i del 9% en valor de la producció exportada.
Han denunciat que el cultiu de cítrics a la Comunitat es veu amenaçat per la falta de relleu generacional, el descens continuat de les rendes dels productors, l’absència de reciprocitat en les condicions d’accés als mercats comunitaris en comparació dels productes procedents de tercers països, o les amenaces fitosanitàries, en forma de plagues i malalties, que aguaiten per la laxitud dels controls fitosanitaris realitzats en frontera en alguns Estats Membre de la UniónEuropea”.
Per açò i per a fer front a este “panorama desolador”, el sector agrari ha exigit a les administracions públiques l’adopció de mesures que fomenten la competitivitat de la citricultura valenciana, el relleu generacional, el reforç dels productors en la cadena alimentària o a l’establiment de mecanismes que protegisquen les rendes que perceben els agricultors.
Així mateix, les organitzacions agràries han defès l’exigència a Brussel·les de “reciprocitat a les exportacions procedents de tercers països per a accedir als mercats comunitaris”, i “major protecció fitosanitària per a les produccions citrícoles comunitàries en general i valencianes en particular”.
ASSEGURANÇA DE RENDES
Entre les propostes per a revertir l’actual situació, han reivindicat la instauració a nivell nacional d’una assegurança de rendes, mesura que també seria convenient traslladar a la pròxima PAC a través de la creació d’un segur de mercat. També s’ha incidit en la negociació d’una PAC que siga sensible amb les característiques i necessitats de l’agricultura mediterrània.
D’altra banda, en matèria de seguretat fitosanitària, s’ha exigit el reforç dels controls en frontera i l’establiment de mecanismes com les “llistes positives” per a les exportacions procedents de tercers països.
Finalment, els representants del sector també han reclamat la publicació de “l’esperada i compromesa” Ordre Ministerial de reducció de mòduls de l’IRPF per a “satisfer plenament a tots els afectats per condicions meteorològiques excepcionals a la Comunitat”.