Els ports eleven un 3,8% el trànsit de mercaderia al febrer malgrat el conflicte de l’estiba

  • El port de Barcelona es dispara un 50% en rebre bucs desviats d'Algesires i València, que cauen un 10% i un 9%

VilaWeb
09.04.2017 - 12:31

El port de Barcelona es dispara un 50% en rebre bucs desviats d’Algesires i València, que cauen un 10% i un 9%

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

El trànsit de mercaderies pels ports espanyols va créixer un 3,86% el passat mes de febrer, malgrat que al començament d’aquest mes va esclatar el conflicte de l’estiba en plantejar el Govern espanyol la reforma del sector per liberalitzar-lo i complir amb la normativa europea.

Els ports van gestionar 40,37 milions de tones de càrrega en el segon mes de l’any, 1,5 milions de tones més que al febrer d’un any abans, segons les últimes dades de Ports de l’Estat.

L’estadística revela no obstant això una caiguda del 5% en el nombre de contenidors que van passar pels ports. Els contenidors canalitzen al voltant del 30% de la mercaderia total i són els que més logística i operativa requereixen en la seva càrrega i descàrrega dels vaixells.

Les dades també reflecteixen un descens d’activitat de fins a un 10% en els dos ports més grans, el de Badia d’Algesires i el de València.

No obstant això, gran part de la càrrega que van deixar de rebre es va traslladar a la tercera instal·lació portuària del país, la de Barcelona, que va disparar la seva activitat un 50% en rebre bucs desviats des dels ports amb més conflictivitat.

Aquest contrast de xifres reflecteix el fet que el conflicte dels estibadors ha afectat als ports més grans i al tipus de mercaderies que major logística necessiten per a la seva càrrega i descàrrega dels bucs, segons van explicar a Europa Press fonts del sector.

Així, al febrer i pel que fa al tipus de mercaderia de refereix, el trànsit de granels líquids, el que menys tasca d’estiba necessita, va créixer un 15% respecte al mateix mes de 2016, i del granels sòlids es va mantenir.

Per contra, la càrrega transportada en contenidors es va reduir un 3,08%, fins el 12,49 milions de tones.

El nombre de contenidors que van passar pels ports va caure un 5%, fins l’1,10 milions d’unitats Teus.

En el segon mes de l’any també es va contreure, un 1,48%, el volum de mercaderia en trànsit, això és, la que fa escala en ports espanyols en la seva ruta a la destinació final.

EL PORT DE BARCELONA ES DISPARA UN 50%

Per ports, destaquen les caigudes dels dos més grans i rellevants en trànsit de mercaderies.

El de Badia d’Algesires va registrar al febrer un descens del 10,84% en el trànsit total de càrrega, fins als 7,13 milions de tones, i del 17,1% en el cas del nombre de contenidors (292.919 Teus).

El port de València va reduir un 9,78% el volum de mercaderia al febrer, fins el 5,14 milions de tones, i va desplomar un 24% el nombre de contenidors (303.453 Teus).

Per contra, com a conseqüència del desviament de part dels bucs amb destinació en aquests ports, el tercer més gran del país, el de Barcelona, va disparar un 49,5% el trànsit total de mercaderia al febrer, fins el 5,09 milions de tones.

El nombre de contenidors gestionats es va disparar un 50,3%, fins el 245.507.

EL CONFLICTE CONTINUA

Malgrat això, la xarxa de ports va saldar els dos primers mesos de l’any amb un augment del 4,88% en el total de mercaderia gestionada i manté la tendència de creixement amb què va tancar 2016, exercici rècord amb el qual van encadenar tres anys de creixement.

No obstant això, caldrà esperar a les properes estadístiques de trànsit mensual dels ports per mesurar l’efecte total del conflicte, atès que encara continua obert des que el passat 3 de febrer el Ministre de Foment anunciés la seva intenció de reformar l’actual monopoli del sector de l’estiba.

Els sindicats del sector van convocar aturs en diversos dies de febrer i març que finalment es van desconvocar.

No obstant això, les empreses i el Govern van denunciar que s’estaven registrant vagues encobertes i que només l’anunci de vaga estava provocant desviaments de trànsit.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor