19.03.2017 - 10:19
BARCELONA, 19 (EUROPA PRESS)
El professor d’Iese Víctor Martínez i l’investigador del mateix centre Abdel Belkaid han determinat que, si els comerços modifiquessin els preus en funció de la meteorologia, podrien incrementar les seves vendes fins a un 2% apujant els preus els dies de pluja, ha assegurat l’Iese aquest diumenge en un comunicat.
Segons l’estudi elaborat per Martínez i Belkaid, que ha analitzat 98 botigues d’Espanya, Alemanya, Itàlia i França, els consumidors es tornen menys sensibles al preu en dies de pluja, per la qual cosa els comerços poden arribar a incrementar les seves vendes en un 0,5%, i en el cas que els establiments apliquessin una política de preus flexible –a l’alça quan plou–, l’increment podria aconseguir el 2%.
La pluja augmenta les vendes dels grans magatzems ja que els visiten un 16% més, mentre que el trànsit disminueix en el petit comerç situat als carrers un 29%, conclusió que pot ajudar les cadenes de roba en la seva estratègia de col·locació de botigues, ha assegurat l’Iese.
L’estudi també indica que, a causa de la naturalesa del clima, els detallistes solament poden canviar les seves decisions diàriament però no poden fer-ho amb una antelació de més dos o tres dies, de manera que els autors apunten que el “més factible” és canviar la política de preus, ja que no hi ha marge per modificar existències o inventari en funció del temps que faci.
Les conclusions de l’estudi van en la línia del treball teòric de la psicologia o de la fisiologia, que prediu que la pluja o el fred excessiu influeixen en l’estat d’ànim i en la decisió dels consumidors.
Les dades meteorològiques utilitzades en l’estudi procedeixen dels arxius de diferents aeroports d’algunes de les ciutats estudiades propers a les botigues analitzades.