El Teatre Lliure indaga sobre “qui governa realment a Espanya” en un muntatge

  • "Perquè un polític sigui corrupte, necessita que hi hagi algú que el corrompi", diu Alberto San Juan

VilaWeb
29.03.2017 - 14:49

“Perquè un polític sigui corrupte, necessita que hi hagi algú que el corrompi”, diu Alberto San Juan

BARCELONA, 29 (EUROPA PRESS)

El Teatre Lliure de Barcelona qüestiona des d’aquest dimecres fins al diumenge 9 d’abril “qui governa realment Espanya” retratant els protagonistes del poder econòmic dels últims 100 anys en el muntatge ‘Masacre’, ha anunciat l’autor, director i actor de l’obra, Alberto San Juan, en roda de premsa.

San Juan forma parella escènica amb Marta Calvó, interpretant un matrimoni de treballadors de banca en l’actualitat però al mateix temps, intercalats entre l’escena matrimonial, es transformen en personatges que han protagonitzat “la història del capitalisme espanyol des de l’inici del segle XX”, segons la companyia Teatro del Barrio, creadora de l’obra.

“L’obra neix de preguntar-nos qui governa realment Espanya. Acostumem a posar l’atenció en els polítics quant a la corrupció, però per ser corromputs, necessiten que hi hagi algú que els corrompi”, ha argumentat San Juan.

Començant amb la parella formada per Carmen de Burgos, la primera dona contractada com a periodista a Espanya, i Julio Francisco Domingo de Arteche, president del Banc de Bilbao nomenat comte per Franco, el recorregut comença abans de la II República, explicant com es van crear els principals bancs, constructores i elèctriques i “la permanència en la cimera dels mateixos grups de poder des de fa 150 anys”, segons San Juan.

L’avi d’Emilio Botín –també anomenat Emilio–, Carlos March, Adolfo Suárez, José María Escrivá de Balaguer, José María Aznar i fins i tot una personificació de l’Ibex-35 són altres dels personatges que apareixen en l’espectacle.

Tots són parelles d’homes i dones –amb excepcions com Francisco Franco, que interpreta Marta Calvó–, però els papers del poder recauen en l’home, amb algunes excepcions com és el cas de les germanes Koplowitz i Ana Botella: “És una mostra que les dones en la història han tingut un paper secundari, de consorts”, ha argumentat San Juan.

CLASSE MITJANA A FORÇA DE CRÈDITS

Enmig de tot això, es mostra el matrimoni de treballadors de banc, que viu amb dos fills en una urbanització de Madrid, “una parella que és un resultat de tot aquest procés, que es creia en la categoria social de la classe mitjana, però van fer la seva vida a força de crèdits i el que creien que era seu no ho era del tot”, ha descrit San Juan.

“Malgrat tot, són una parella que creu en el sistema i defensa el sistema. Com fa ells, ens resistim a veure que no hem fet bé les coses”, ha opinat l’autor del text, que va crear la companyia Teatro del Barrio per fer obres obertament polítiques.

El títol, ‘Masacre’, fa referència a la tesi que va apuntar Naomi Klein el 2007 amb el llibre ‘La doctrina del xoc’ que no és possible establir una economia capitalista sense una massacre prèvia: “Aquesta massacre pot ser tant física, com va ser la Guerra Civil, com d’un altre tipus menys visible: la crisi del deute que hem viscut”, ha assegurat l’actor i dramaturg.

Malgrat tot, l’obra no pretén fer un repàs exhaustiu de la història econòmica de l’últim segle sinó que li ha volgut que tingui més força l’espectacle teatral, amb un ús important de l’humor: “Quan parlem d’una cosa tan forta i tan dramàtica, fa que l’absorbim d’una manera més suportable”, ha afirmat Calvó.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor