03.04.2017 - 14:20
El director del museu descarta una restauració “estructural” del quadre i avança que únicament s’estudiarà retirar vernissos
MADRID, 3 (EUROPA PRESS)
El Museu Reina Sofia ha presentat aquest dilluns 3 d’abril l’exposició ‘Pietat i terror en Picasso. El camí a Guernica’, un acostament al pintor abans i després de la seva obra mestra sobre la Guerra Civil en la qual es veu un artista “aterrit” pels conflictes bèl·lics i atent al “patiment” femení.
La mostra compta amb un total de 180 obres dividides en deu sales, que recorren des dels anys 20 fins a mitjan anys 40 –sense una data fixa de final, tal com ha revelat el comissari Timothy James Clark– i en la qual el ‘Guernica’ es converteix en centre de la mostra sobre el qual orbiten altres peces icòniques del mestre malagueny.
De fet, tant Clark com l’altra comissària de la mostra, Anne M. Wagner, han ressaltat la “dificultat” que revertia el projecte en els seus inicis, en contemplar la necessitat de portar peces com ‘Les tres ballarines’ de la Tate de Londres o ‘Dona pentinant-se’, del Moma de Nova York.
Clark ha explicat que en aquesta mostra han buscat reflexionar “de manera diferent” sobre l’obra de Picasso, per la qual cosa el context polític no està tan present com es podria esperar del quadre sobre el bombardeig d’una localitat espanyola durant la Guerra Civil. “Molts han analitzat el context històric i això no desapareixerà, això és vital”, ha defensat el comissari.
No obstant això, ha reconegut que tant ell com Wagner no s’han “vist tan qualificats com per parlar de la realitat” de la Guerra Civil. “No era el nostre paper i no teníem res nou a dir. Hem preferit apropar-nos a Picasso com a persones que han estudiat la seva figura de forma interminable i volíem explorar la seva relació amb el perill, conflictiu i perturbador en la violència”, ha assenyalat.
En aquest sentit, Wagner ha destacat la presència del femení en l’obra de Picasso i el “canvi de la seva mirada”, especialment a partir d’aquests anys 20, on comença a mostrar la dona “com una arma”. “Hi ha una subtil transformació del seu pensament respecte a qui és una dona. Fins i tot hi ha una estranya transformació dels pits, que passen a ser armes i deixen de costat la seva funció d’alimentació a causa del terror”, ha indicat.
PICASSO I LA GUERRA
De fet, la comissària ha insistit a observar la sèrie de dibuixos previs al ‘Guernica’, on Picasso treballa amb el llapis de color per abordar “la mort d’innocents”. “Va fer una obra de sofriment de mares, nens i animals. No hi ha homes i crec que que per això ha aconseguit comunicar tant”, ha indicat.
NO HI HAURÀ RESTAURACIÓ “ESTRUCTURAL” DEL ‘GUERNICA’
En qualsevol cas, el ‘Guernica’ serà el centre sobre el qual giri aquesta exposició. Preguntat sobre la possibilitat d’una restauració, el director del Reina Sofia, Manuel Borja-Villel ha ressaltat que “tocarà res estructural”.
Així, ha assenyalat que des de la pinacoteca únicament s’està plantejant estudiar la retirada d’un vernís del quadre que està en “mal estat”. “La restauració estructural no es farà. Estem estudiant treure el vernís que es va afegir al quadre quan va viatjar a Espanya durant els 80, però res més”, ha afegit Borja-Villel.
Fonts del museu ja van explicar a Europa Press que el ‘Guernica’ està “delicat” pel pas dels anys i els viatges que ha realitzat i requerirà treballs de conservació que ja estan sent estudiats. “Està tan delicat que no es pot enrotllar ni treure del bastidor perquè ha tingut viatges durant moltíssims anys i està malament”, van assenyalar.
En total, en la mostra –que estarà oberta al públic del 5 d’abril al 4 de setembre– han participat més de 30 institucions de tot el món, com el Musée Picasso i el Centre Georges Pompidou, de París; la Tate Modern, de Londres; o el MoMA i el Metropolitan Museum, de Nova York, que han realitzat per a l’ocasió préstecs excepcionals. El rei emèrit, Joan Carles I, i la reina Sofia visitaran el museu aquest dimarts per inaugurar-la de manera oficial.
A més de l’exposició, per commemorar aquesta efemèride, el Reina Sofia ha preparat conferències magistrals, publicacions, actuacions d’arts en viu, la creació del Fons Documental Guernica i un espai web per a la seva consulta o l’enregistrament, en col·laboració amb Radio3, de càpsules musicals inspirades en el ‘Guernica’.