El Prado acull una instal·lació de la iraniana Farideh Lashai inspirada en Goya

  • El Museu Nacional del Prado acull des d'aquest dimarts 30 de maig fins al proper 10 de setembre l'última obra de l'artista iraniana Farideh Lashai, una videoinstal·lació inspirada en 'Desastres de la guerra' de Goya, l'última obra de l'artista en la qual convida a pensar en la "indiferència" i la "sordesa moral".

VilaWeb
29.05.2017 - 16:30

MADRID, 29 (EUROPA PRESS)

El Museu Nacional del Prado acull des d’aquest dimarts 30 de maig fins al proper 10 de setembre l’última obra de l’artista iraniana Farideh Lashai, una videoinstal·lació inspirada en ‘Desastres de la guerra’ de Goya, l’última obra de l’artista en la qual convida a pensar en la “indiferència” i la “sordesa moral”.

El museu i la Fundació Amics del Prado presenten aquesta obra a la sala 66 de l’edifici Villanueva, procedent del British Museum de Londres i que reprèn el missatge d'”horror” de Goya i el reinterpreta, segons han explicat el director del Prado, Miguel Falomir, i la comissària, Ana Martínez Aguilar.

Falomir ha assenyalat que aquesta obra dóna fe del compromís de la pinacoteca d’una banda amb l'”art contemporani” i per un altre amb les “artistes femenines”, després de la mostra que va dedicar a Clara Peeters, la primera exposició sobre una dona pintora.

Segons ha explicat, la procedència de Farideh, una societat “molt poc oberta a les dones”, i la importància de la seva obra, que “entaula un diàleg amb algunes de les principals realitzacions de Goya”, justifica la inclusió d’aquesta instal·lació al museu.

La comissària d’aquesta obra ha valorat que es tracta d’una coreografia enormement lírica” que recorre els Desastres de Goya en un “relat fragmentat i sense ordre cronològic”. A més, incorpora música del compositor francès Chopin a la recerca d’un “efecte contradictori” amb les escenes que il·lumina.

SENSIBILITAT I COMPROMÍS

Martínez Aguilar ha descrit Farideh Lashai com una persona amb una enorme “sensibilitat” per les situacions socials i polítiques que li van tocar viure, que es va accentuar amb el seu interès i preocupació per les guerres i pel que l’ésser humà és capaç de fer.

Lashai (Rasht, 1944-Teheran, 2013) va començar la seva carrera artística a Alemanya a principi dels anys 60 i es va relacionar amb cercles intel·lectuals de caràcter revolucionari. Va ser empresonada entre el 1974 i el 1976 i va ser testimoni de la guerra entre l’Iran i l’Iraq en la dècada dels anys 80. En paraules de la comissària, els esdeveniments dels quals és testimoni la van portar a desenvolupar un profund sentit de la justícia i de la compassió.

En aquest projecte, adscrit al festival PHotoEspanya, el Prado ha col·laborat amb el British Museum, que ha prestat aquesta obra i que la convertirà en la peça central d’una exposició el 2018 a Londres, i ha comptat també amb la col·laboració del Museu de Belles Arts de Gant, que va presentar aquesta obra a principi d’aquest any.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor