10.04.2017 - 12:38
Invertirà 38,8 milions aquest any i espera recuperar trànsit fins als 33 milions de tones
TARRAGONA, 10 (EUROPA PRESS)
El Port de Tarragona va tancar 2016 amb un benefici net de 6,1 milions d’euros –en línia amb els 6,2 de l’any anterior– malgrat el descens del trànsit de mercaderies d’un 5%, amb 31,6 milions de tones, principalment per la parada tècnica de Repsol per manteniment, la qual cosa va suposar una reducció de 900.000 tones de cru.
Així ho ha explicat aquest dilluns en roda de premsa el president del Port, Josep Andreu, que ha valorat molt positivament els resultats de l’exercici i ha destacat que la diversificació ha contribuït al fet que els ingressos hagin crescut un 1,3%, fins el 52,5 milions.
Ha ressaltat la millora del ‘cash flow’, de 26,1 milions d’euros, enfront dels 25,2 de l’any anterior, per l’augment de les amortitzacions en 700.000 euros, perquè s’han activat noves infraestructures que l’any passat van començar a generar amortitzacions.
Andreu ha destacat la importància de poder autofinançar les inversions, ja que el port manté un deute de 60 milions amb el Banc Europeu d’Inversions (BEI) per finançar el Moll de la Química, la qual cosa va comportar que, entre 2011 i 2013, el ‘cash flow’ fos inferior al nivell d’inversió requerit.
Ha assenyalat que des del 2014, el flux de caixa ha estat superior al nivell d’inversions; concretament, el 2016 es van invertir 14,2 milions, enfront d’un ‘cash flow’ de 26,1 milions, i ha explicat que els excedents es reserven per afrontar futures inversions, entre les quals ha nomenat el contradic de Prats.
De cara a aquest any, el Port de Tarragona té una inversió pública planificada de 38,8 milions d’euros, entre els quals destaca una partida de 20,8 a projectes, obres i infraestructures: Andreu ha destacat la reforma del passeig Marítim, la urbanització i ampliació del Moll de la Química, i els accessos de la zona d’activitats logístiques (ZAL), entre uns altres.
Ha destacat també que està prevista una partida de tres milions d’euros en concepte d’aportació al Fons d’Accessibilitat Terrestre Portuària per finançar projectes de connexió viària i ferroviària dels ports.
Quant a la inversió privada, es preveu un muntant global de 24 milions d’euros aquest any, i ha destacat que, del 2015 al 2017, les empreses privades hauran invertit en el Port 46,5 milions.
MILLORA DE TRÀNSITS
Andreu és optimista respecte al creixement del trànsit de mercaderies aquest any, i confia que es recuperaran els 33 milions de tones, “la xifra base sobre la qual es pot seguir creixent”.
Entre els indicadors positius, ha assenyalat que en cru aquest any es recuperaran de 700.000 a 900.000 tones de Repsol pel seu funcionament habitual, i ha destacat també que es preveu un bon comportament del sector agroalimentari el segon semestre.
NOUS PROJECTES
Entre els nous projectes que contribuiran a seguir creixent ha destacat la instal·lació d’un node logístic de Volkswagen en el Port de Tarragona, la qual cosa permetrà augmentar en 70.000 o 80.000 unitats els cotxes transportats anualment, que fins ara se situa en uns 150.000.
Andreu ha ressaltat la intermodalidad d’aquest centre logístic, ja que arribaran cotxes en camió des de la planta de Volkswagen a Pamplona, amb tren des de les factories alemanyes i, en un futur, es preveu que arribin també amb vaixell des d’Alemanya.
Entre els nous projectes, també ha dit que a principis de maig s’iniciarà un nou servei regular de contenidors de Medkon Lines, que unirà el Port de Tarragona amb Algèria i el Marroc, que començarà amb un servei cada deu dies però amb l’objectiu que sigui setmanal.
2017: RÈCORD DE CREUERS
Finalment, el president de la infraestructura ha remarcat que aquest any tornarà a ser rècord en creuers, amb 40.000 creueristes i 40 vaixells.
Entre ells destaquen els 17 de Costa Cruceros que tindran Tarragona com a port base, i se sumaran dos més de la naviliera italiana que faran escala i 21 d’altres companyies.