27.10.2016 - 12:30
Produeix el 7,6% de la concentració mitjana anual de NOx a la ciutat i l’1,5% de les partícules en suspensió
BARCELONA, 27 (EUROPA PRESS)
El Port de Barcelona ha presentat aquest dijous el seu Pla de Millora de Qualitat de l’Aire, que aposta pel gas natural liquat (GNL) i per una política de bonificacions sobre la taxa portuària de fins a un 40% per a les embarcacions menys contaminants.
Així ho han explicat en roda de premsa el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra; el director general, José Alberto Carbonell, i el cap de Medi Ambient de l’enclavament portuari, Jordi Vila.
Amb aquest pla, el Port promocionarà el GNL com combustible alternatiu per a embarcacions, maquinària de terminal i camions, ja que redueix un 80% les emissions de NOx i suprimeix les emissions de partícules sòlides en suspensió i d’òxids de sofre.
Per a això, l’enclavament necessita un braç de càrrega criogènic i flexible a la terminal d’Enagás per subministrar GNL a gavarra i petites embarcacions i adaptar una gavarra per al subministrament a vaixells, dues iniciatives que ja estan en marxa i tenen finançament de la UE.
Entre les proves pilot, figuren la incorporació d’un motor auxiliar de gas en el ferri Abel Matutes de Balearia, i la construcció d’un generador de gas al moll per substituir els motors auxiliars de les embarcacions ro-ro i dotar-los d’energia elèctrica des de terra, entre d’altres.
Pel que fa a les bonificacions, el fet cert és que actualment la llei només permet una bonificació del 5% per raons mediambientals, però el Port de Barcelona demanarà al Ministeri de Foment modificar la Llei de Ports perquè les bonificacions puguin arribar a fins a un 40% sobre la taxa de l’embarcació, tal com ocorre en ports del nord d’Europa, com Rotterdam, Hamburg i Anvers.
“Un 5% no és suficient. Buscarem el suport dels grups polítics i crec que tots els ports de l’Estat estaran d’acord”, ha assegurat Cambra, i ha recordat que el port de Barcelona també exerceix la seva influència des de l’Organització Marítima Internacional, de la qual forma part.
FLOTA 100% ELÈCTRICA
Un altre dels punts estratègics del pla, que consta de 25 accions desenvolupades en 53 actuacions, és que el 100% de la flota interna de vehicles del port sigui elèctrica el 2020.
Cambra ha declinat especificar l’impacte que es preveu arribar a amb totes aquestes mesures sobre l’activitat portuària, que és responsable del 7,6% de la concentració mitjana anual de NOx a la ciutat i de l’1,5% de les partícules en suspensió.
Carbonell ha explicat que els portacontenidors són responsables d’un 1,7% de la concentració mitjana anual de NOx a Barcelona, la resta d’embarcacions suposen un 2%, els ferris un 1,4% i els creuers un 1,2%.
Pel que fa a les partícules en suspensió, els portacontenidors concentren un 0,38%, altres embarcacions de càrrega un 0,48%, els creuers un 0,23% i els ferris un 0,28%.