07.04.2017 - 18:05
BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)
El pintor Jordi Fulla ha explorat “el punt de tensió estètica” entre la cultura oriental i l’occidental en l’exposició ‘Anatomia d’una illa a ulls clucs’, que podrà veure’s en el Museu de Montserrat (Barcelona) entre aquest dissabte i l’11 de setembre, ha explicat el museu en un comunicat aquest divendres.
L’artista d’Igualada, inspirat per l’estètica i el pensament orientals des del seu primer viatge al Japó el 2005, ha revisitat el país deu anys més tard amb l’objectiu de mostrar en un nou projecte artístic els valors d’aquestes illes des de la seva mirada occidental, i en el qual ha treballat durant un any amb el comissari de l’exposició, l’historiador Albert Mercadé.
L’eix de l’exposició pivota al voltant d’una gran instal·lació a l’espai central de la Sala Daura del museu, amb pintures escultures i dibuixos, en la qual ha recreat el que els japonesos anomenen un “món flotant”.
Aquest “món flotant” és un lloc indeterminat que congela un o diversos instants físics o mentals –com un accident natural, una raresa de la naturalesa i una impressió sublim–, i en l’exposició actua com a amplificador de moltes de les preocupacions inherents a l’artista, com la dualitat entre artifici i naturalesa, entre llum i foscor i entre realitat i ficció.
Fulla ha encarat el projecte de Montserrat com un “viatge iniciàtic” i d’exploració d’una illa, entenent-la també com a font de coneixement i misteri que pobla els imaginaris d’Occident –des de l’illa ‘Utopia’ de Thomas More fins a l’illa dels morts d’Arnold Böcklin– i els d’Orient –com els gravats de Katsushika Hokusai i els films de Kaneto Shindo–.
Tòtems, roques, illes, mars interiors, barrancs i icebergs: “L’anatomia d’una illa traçada a les palpentes, amb la foscor pròpia del viatge espiritual que li ha permès albirar tot un fecund món d’imatges de gran profunditat psicològica”, ha destacat el Museu de Montserrat.