08.04.2017 - 12:14
La façana de l’ajuntament de Baiona llueix una pancarta amb el lema clàssic d’apropar a casa els reclusos de la banda
MADRID, 8 (EUROPA PRESS)
L’esquerra abertzale i les organitzacions que han col·laborat com a mediadors d’ETA estan utilitzant el desarmament de la banda terrorista per intentar pressionar de nou al Govern central amb la finalitat d’aconseguir beneficis pels 343 presos que segueixen a la presó sota la disciplina de la banda, segons constaten fonts de la lluita antiterrorista consultades per Europa Press, que apunten que la pressió anirà creixent en les properes setmanes.
En la pròpia cartelleria de l’acte propagandístic celebrat aquest dissabte a l’Ajuntament de Baiona s’al·ludeix a lemes sobre els presos. A la façana de l’edifici on s’han reunit Ram Manikkalingam i altres ‘verificadors’ lluïa, de fet, el clàssic lema ‘Euskal preso eta iheslariak etxera’ (Presos i refugiats bascos a casa).
ETA, que ha acabat acceptant un desarmament unilateral conscient de la seva extremada feblesa gràcies als successius cops policials i el menyspreu amb el qual ha estat tractada pel Govern central, va començar posant fa cinc anys i mig sobre la taula un acord de màxims o “solució integral” sobre el que denominava conseqüències del conflicte: pròfugs, final de la dispersió penitenciària dels presos etarres, autodeterminació, sortida de les forces de seguretat de l’Estat del País Basc i Navarra i negociació directa amb el Govern espanyol.
El discurs d’ETA s’ha anat modificant des d’aquesta postura inicial després del cessament de la violència anunciat el 20 d’octubre de 2011. No obstant això, ahir Arnaldo Otegi, secretari general de Sortu i portaveu d’EH Bildu, va recuperar el discurs clàssic de l’esquerra abertzale assegurant que la culminació del procés de desarmament exigia “un canvi d’escenari evident”.
“El que anem a tractar de posar damunt de la taula és el tema dels presos, dels refugiats, de la desmilitarització d’aquest país”, va assenyalar Otegi, que es va felicitar per “la foto” que es van fer en la prèvia tots els partits i sindicats, excepte PP i UPN, recolzant el desarmament programat per ETA i els mediadors anomenats ‘artesans de la pau’.
“EL DESARMAMENT NO ÉS LA PAU”
Un d’aquests mediadors, Jean Noel ‘Txetx’ Etcheverry, també va apuntar ahir que “el desarmament no és la pau” i que queden qüestions pendents relatives al reconeixement i reparació a les víctimes, incloent a continuació una referència a la situació dels presos i pròfugs d’ETA.
En el seu comunicat la mitjanit del dijous al divendres, ETA va elogiar als col·lectius que han intervingut en el seu suport i a les institucions basques. Recorrent a la retòrica habitual, es va definir com a banda desarmada i, per evitar parlar de la seva dissolució, va criticar els governs d’Espanya i França pels successius cops policials que l’han portat a la seva derrota.
“Prenem les armes pel poble basc”, deien els terroristes, “i ara les deixem en les seves mans per seguir avançant, donant passos a fi d’aconseguir la pau i la llibertat del nostre poble”. “Perquè per avançar en l’agenda de solucions cal adquirir compromisos”, avisava ETA, que a continuació subratlla que “el procés no està acabat”.