El MNAC mostra la poètica quotidiana de Torné Esquius, el “vers més lliure” de la pintura catalana

  • El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) mostra la poètica quotidiana del pintor i il·lustrador Pere Torné Esquius en la primera exposició monogràfica en un museu dedicada a l'artista, considerat el "vers més lliure" de la pintura catalana de final del XIX i principis del XX, ha explicat el comissari Eduard Vallès.

VilaWeb
05.04.2017 - 13:01

BARCELONA, 5 (EUROPA PRESS)

El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) mostra la poètica quotidiana del pintor i il·lustrador Pere Torné Esquius en la primera exposició monogràfica en un museu dedicada a l’artista, considerat el “vers més lliure” de la pintura catalana de final del XIX i principis del XX, ha explicat el comissari Eduard Vallès.

D’escenes interiors aparentment amables i naïfs, els olis de Torné Esquius fan propostes “a contra corrent de les avantguardes” amb una intenció de dotar de certa áurea poètica aspectes quotidians, ha remarcat Vallès en la presentació de ‘Torné Esquius. Poètica quotidiana’, que es podrà veure fins al 9 de juliol.

L’exposició, que reuneix 85 obres de Torné Esquius –la gran majoria de col·leccions particulars–, és fruit d’una investigació del museu que va decidir fer aquesta monogràfica fruit del gran interès que van despertar les quatre obres de l’artista incloses en la nova presentació d’art modern inaugurada a finals del 2014.

Segons la també comissària Elena Llorens, la mostra ha tret a la llum dibuixos en tinta considerats fins ara perduts, i “permet reescriure un epígraf important canònic de la història de l’art noucentista”, malgrat que de formació va començar amb el modernisme.

L’exposició mostra 27 olis i 48 dibuixos i il·lustracions, en la proporció justa que va fer l’artista, en un recorregut que compta amb una museografia nova amb les pintures a la dreta i els dibuixos a l’esquerra –amb uns plafons que imiten les pàgines d’un llibre sobre fons blau–.

Torné Esquius, que va compartir un any d’estudis amb Pablo Picasso, va preferir il·lustrar el silenci abans que el soroll i el món dels nens enfront del dels adults, ha observat Vallès sobre l’artista que va viure a París i pobles de Normandia, però que va mantenir un contacte regular a Catalunya.

En el marc de la investigació, “gairebé policial” –ha bromejat Llorens–, s’han localitzat i inventariat 300 obres de Torné Esquius (Barcelona, 1879 – Flavacourt, França 1936), pel qual s’han seguit fils a través del poeta oblidat Francesc Sitjà, que tenia obra de l’artista, que no va tenir fills.

En les escenes frontals, planes i sense perspectiva que mostra Torné Esquius no apareixen persones, però donen a entendre la presència humana en instants anteriors amb una cortina correguda, un canari mort en una gàbia o unes flors al terra.

“ESCENARI DEL CRIM”

Tant és així que “poden ser inquietants i que poden ser escenaris del crim, encara que no hi ha el mort ni la sang”, ha dit el director del MNAC, parafrasejant un escrit al catàleg de l’assessor i exconservador del museu Juan José Lahuerta.

La mostra, que ha costat 95.000 euros i ha comptat amb el patrocini d’Abertis, versa sobre un artista molt conegut en la seva època, del qual es va produir un “gran silenci” al moment de la seva mort, i que el museu vol ressituar i seguir investigant per trobar més obra inèdita.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor