El Ministeri d’Educació accepta els aclariments de la Generalitat sobre el seu ‘decret de plurilingüisme’

  • La Conselleria modificarà el decret de currículum en Primària perquè els centres puguen donar anglés en les hores de lliure configuració

VilaWeb
03.04.2017 - 18:14

La Conselleria modificarà el decret de currículum en Primària perquè els centres puguen donar anglés en les hores de lliure configuració

MADRID, 4 (EUROPA PRESS)

El Ministeri d’Educació, Cultura i Esport accepta els aclariments de la Generalitat Valenciana sobre el Decret 9/2017, de 24 de gener, pel qual s’establix el model lingüístic educatiu valencià, conegut com el ‘decret de plurilingüisme’, tal com han indicat a Europa Press fonts del ministeri.

El departament que dirigix Íñigo Méndez de Vigo va enviar el passat 10 de març una ‘carta de col·laboració’ a la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport amb diverses observacions i peticions d’aclariment sobre el text normatiu i esta administració va respondre a cadascuna d’elles en una altra carta amb data del 29 de març.

En concret, el Ministeri d’Educació plantejava dubtes sobre els articles 9, 10, 11, 12, la disposició addicional cinquena i els articles 17.3 i 20.3, segons els documents als quals ha tingut accés Europa Press.

Sobre els quatre primers articles, el Ministeri assenyalava en la seua missiva que la vinculació del valencià i anglés pot ser un “element discriminatori” per a l’alumnat, bé perquè té diferent domini de les dues llengües o diferents necessitats en el domini de les competències lingüístiques de cadascuna d’elles.

Així, posava com a exemple el cas dels alumnes que vullguen cursar un nivell avançat d’anglés i no necessiten l’avançat de valencià perquè ja compten amb ell, o els alumnes de centres de zones castellanoparlants que “el lògic” és que escullen el nivell bàsic de valencià, però els seus alumnes puguen quedar-se sense la possibilitat d’accedir a nivells superiors d’anglés.

Sobre açò, la Generalitat Valenciana assenyala que els sis nivells del seu Programa d’Educació Plurilingüe “no discriminen en cap cas” a l’alumnat, sinó que “genera oportunitats” i “complix” amb el principi d’igualtat d’oportunitats, encara que explica que s’està tramitant la modificació parcial de currículum de Primària, la qual cosa permetrà als centres educatius que opten per una major proporció del castellà dins del ‘Programa d’Educació Plurilingüe’ donar dues hores i mitja més d’anglés a la setmana, tal com es desprèn de la carta enviada al Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, a la qual ha tingut accés Europa Press.

En els aclariments que la Conselleria d’Educació ha traslladat al departament que dirigix Íñigo Méndez de Vigo, l’àrea de Vicent Marzà explica que, “amb la finalitat de donar encara més tranquil·litat al dubte plantejat i en coherència amb el principi de descentralització i de dotar de major autonomia als centres, estem tramitant una modificació parcial del decret pel qual s’establix el currículum d’Educació Primària en el qual se’n va a regular que els centres disposaran del 10% del total de l’horari com a hores de lliure configuració (2 hores i 30 minuts) per a dedicar-les a les àrees de coneixement que consideren més adequades”.

Així, indica que este serà l’espai horari “més adequat” perquè estos centres educatius incrementen la presència de l’anglés i recomana “especialment” l’augment de la comunicació oral en esta llengua.

ALUMNES QUE VULLGUEN MÉS CERTIFICACIÓ

Quant als nivells de certificació superior que establix la disposició addicional cinquena, el Ministeri d’Educació demana a la Comunitat Valenciana que aclarisca què va a fer amb els alumnes que vullguen obtindre una certificació d’anglés superior i diferent a la qual li correspon pel nivell cursat a fi “d’evitar una possible discriminació”.

Sobre este assumpte, la Conselleria assenyala que “tot l’alumnat podrà optar a obtindre una certificació superior a la qual li correspon pel nivell cursat”, en atenció a la consideració del ministeri.

També fa observacions als articles 10, 11 i 12 del decret en relació al fet que en l’ESO i Batxillerat del nivell avançat, es deixe a elecció del centre l’assignatura en castellà com a llengua vehicular. En este punt, el departament de Méndez de Vigo demana a la Conselleria que recomane als centres que, a més de Llengua castellana i Literatura, s’impartisquen també en castellà una assignatura troncal, “atés que va a ser l’única matèria no lingüística que l’alumnat reba en la llengua oficial de l’Estat”.

La Conselleria d’Educació assenyala que en els projectes presentats pels centres s’està fent de la manera que indica el ministeri, encara que incorporarà en l’ordre que desenvolupe el decret la “recomanació preferent que siga una matèria troncal”.

Finalment, sobre l’elecció del projecte educatiu en funció de la llengua, que el decret establix que ha de ser aprovat pel consell escolar del centre (articles 17.3 i 20.3), el ministeri indica que açò “pot entrar en col·lisió” amb les competències del director i recorda que el Consell escolar té la funció “d’avaluar” els projectes i no d’aprovar-los. “Al claustre la correspondria l’aprovació de les concrecions curriculars derivades del projecte lingüístic autoritzat en el centre”, recorda en la seua carta.

En resposta a este advertiment, des del departament d’Educació valencià assenyalen que són “conscients” que el projecte educatiu és competència de la direcció del centre, però que el que este decret regula és el projecte lingüístic, que, al seu juí, ha de ser aprovat per majoria qualificada de dos terços del consell escolar del centre, amb l’objectiu de “potenciar el màxim consens de la comunitat educativa en la presa de decisions prèvia”.

“Eixa majoria qualificada promou el consens entre el claustre i els representants de pares i mares entorn de l’apartat del projecte educatiu del centre sense menyscapte de la competència de la direcció del centre en l’aprovació d’este projecte”, aclarix.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor