13.02.2017 - 15:03
Roland Schimmelpfenig lamenta que les seves obres “pràcticament no es representen a Espanya”
BARCELONA, 13 (EUROPA PRESS)
El Teatre Maldà de Barcelona explora l'”ombra que provoca el desequilibri entre primer i tercer món” en l’espectacle ‘La Peggy Pickit veu la cara de Déu’, ha explicat el seu autor, l’alemany Roland Schimmelpfenig, aquest dilluns en roda de premsa, descrit pel teatre com un dels autors alemanys més representats del seu temps.
L’obra, que s’estrena aquest dimecres, mostra el retrobament de dues parelles d’amics que han tingut vides molt diferents: “Una va ser a Àfrica i va decidir comprometre’s amb el continent; l’altra ha fet carrera dins del sistema, fent les coses típiques: casa, garatge i fills”, descriu Schimmelpfenig.
Alhora, és una obra “difícil, convencional a escala formal però amb un tema brutal”, que igual com els seus altres textos, juga a trencar els convencionalismes teatrals.
Aquest retrobament provoca una “situació macabra en què les parelles tenen enveja les unes de les altres: una perquè no ha pogut tenir aquesta experiència burgesa i l’altra perquè s’ha quedat en ella”.
És una “col·lisió de dues mirades diferents sobre la vida i sobretot què esperem d’ella”, amb un fort component polític en relació a les desigualtats entre països, ha defensat.
“Quan estem en el sofà veient imatges extremes com les dels refugiats se’ns encongeix el cor, però no sortim de la posició còmoda. Aquest és el dilema del primer món”, reflexiona l’autor alemany.
Així, la parella de l’obra que no ha viatjat a Àfrica encarna aquestes persones que es quedarien en el sofà i que “tenen sensació d’inferioritat per no haver-se implicat”, en veure l’experiència dels seus altres amics.
INNOVADOR, RADICAL I DESTROSSADOR
L’obra està dirigida per Moisès Maicas, que el 2014 va presentar un altre text de Roland Schimmelpfenig (‘El Drac d’Or’), ha destacat que és “un autor innovador, formalment molt radical, que trenca amb totes les convencions teatrals i juga amb això”.
Schimmelpfenig ha confessat no trobar important la forma per si mateixa sinó per què s’usa: hi ha una escena d’una bufetada que es repeteix diverses vegades a l’estil de les retransmissions de futbol, un recurs poc usat en teatre però que “permet a l’espectador reconstruir des de diferents punts de vista el que ha passat”, explica l’autor.
El trencament de la quarta paret és un altre dels recursos utilitzats, tots ells amb l’objectiu de “fer que l’espectador entri de la forma més ràpida possible dins de la peça”.
‘La Peggy Pickit veu la cara de Déu’ –títol que fa referència a les nines Polly Pocket– ha estat traduïda per a l’ocasió per Anna Soler Horta, i serà interpretada del dimecres 15 de febrer al diumenge 4 de març per Núria Cuyàs, Xavier Frau, Óscar Jarque i Lluna Pindado.
L'”OASI” CATALÀ
Schimmelpfenig és “un dels autors de teatre alemanys més representats del seu temps”, segons el Maldà, i aquesta és la sisena obra seva que es representa a Catalunya encara que a Espanya no se l’ha representat tant.
“Catalunya és un oasi dins d’Espanya. És pràcticament l’únic lloc d’aquest bonic país on se’m representa. Hi ha pràcticament més traduccions de les meves obres al català que en espanyol, encara que últimament s’estan fent moltes obres meves a Sud-amèrica”, ha lamentat el dramaturg, agraint l’estima demostrada per la ciutat de Barcelona.
Des del divendres 17 de febrer fins al diumenge 5 de març el Maldà també recuperarà el teatre del gest de ‘Vremya Musei’, amb dos vigilants de seguretat russos que esperen l’arribada del quadre que han de vigilar.