27.03.2017 - 13:48
BARCELONA, 27 (EUROPA PRESS)
El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba) ha recuperat el seu Programa d’Estudis Independents (PEI) amb el “esperit inicial” d’aquest espai d’aprenentatge crític que va començar el 2006, i va veure truncada la seva activitat amb el cessament de Paul B. Preciado i Valentín Roma per la polèmica exposició que mostrava una obra del rei Joan Carles I el març del 2015.
Ho ha explicat el director del museu, Ferran Barenblit, en una trobada amb els estudiants i el claustre renovat de professors que han pres les regnes de la nova direcció acadèmica d’aquesta sisena edició que, de març d’aquest any a juny del proper any, comptarà amb el lideratge de Lucía Egaña, Marcelo Expósito, Marina Garcés, Daura García, Pablo Martínez, Emilio Santiago Muíño i Jaime Vindel.
Al programa es posarà especial accent en noves formes de performativitat, i es “pensarà l’època dels 90, la dècada del mercat comú i de la globlalització, així com els moviments opositors que a Barcelona van tenir cabuda”, ha explicat el cap de Programes del Macba, Pablo Martínez.
Es tracta d’un projecte de pedagogia radical” en el qual participaran 40 estudiants, ha remarcat Martínez, que ha vist el pla d’estudis com un espai de resistència i d’alta formació exclusivament orientat a l’adquisició de competències, pla d’investigació i activació del pensament.
“LABORATORI D’APRENENTATGE”
“El PEI és un laboratori d’aprenentatge que succeeix en el dins-fora de la institució museu i que té com a objectiu el desenvolupament de pensament crític des de la intersecció entre pràctiques artístiques, ciències socials i intervencions polític-institucionals”, segons Martínez.
“Comença el PEI com un nou cicle, com una il·lusió immensa compartida per tots els que avui estem aquí, molt basat en tot el que ha estat des de la seva fundació en 2006”, ha explicat Barenblit, que ha celebrat reprendre elements del seu passat, amb la història i el prestigi que té.
ÀREES DE PENSAMENT
Les àrees transversals d’estudi s’estructuren en ‘Crítica i pensament’, ‘Pedagogies i emancipació’, ‘Imaginació política i materialisme cultural’, ‘Cartografia de les crisis’, ‘Tecnologies del cos’, ‘L’inadequat’ i ‘Narratives visuals i sabers indisciplinats’.
Sobre l’àrea de ‘Crítica i pensament’, Garcés ha destacat que la seva voluntat és “aprendre a pensar junts” de forma real, i no per una mera acumulació d’enllaços i paraules sofisticades, i ha advertit del perill de crear bombolles de pensament entre mons i plenes d’autoreferencialitat.
El programa, que ha sumat estudiants de 27 països al llarg de les seves edicions, treballa d’una forma horitzontal i transversal de la mà del museu, en un viatge d’anada i tornada entre els coneixements generats.