11.01.2017 - 15:15
Rull treballa en un pla que “no implica econòmicament” el consistori de Núria Marín
BARCELONA, 11 (EUROPA PRESS)
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha lamentat aquest dimecres el “sarcasme” del PSC sobre la L9 de Metro i ha assegurat que treballa amb l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) per finançar els seus dos estacions, Provençana i Ildefons Cerdà.
“Que el PSC parli de trossos a l’hora de referir-se a solucions de la L9 és un sarcasme, perquè part del problema és la mala concepció del finançament d’aquesta obra” quan governaven els socialistes en la Generalitat, ha dit el conseller en una visita d’obres de la futura estació de Foneria de la L10.
El vicepresident i conseller d’Economia de la Generalitat, Oriol Junqueras, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, van signar un acord el desembre pel qual l’Ajuntament comprarà immobles del Govern per 40 milions perquè aquests es destinin a la L10 Sud de Metro amb la finalitat d’obrir a començament del 2018 les noves estacions de Foneria i Foc Cisell, en els barris de la Marina i amb un cost conjunt de 44 milions, després d’unes obres que es desenvoluparan al llarg d’aquest 2017.
Dilluns, el segon tinent de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, ha assegurat que “la solució no és fer a trossos una infraestructura de transport i tampoc pot ser que siguin els ajuntaments els que acabin avançant els diners de les estacions de metro perquè no tots tenen la mateixa capacitat econòmica que el de Barcelona”.
“Si el PSC està disposat a treballar amb lleialtat institucional, que crec que sí, sempre ens trobarà, però si són partidistes, serem contundents”, ha contestat Rull a Collboni, i ha afegit que entre tots es troben solucions, però que quan s’opta pel partidisme aquest porta a encallar-se.
El conseller també s’ha dirigit a l’alcaldessa de L’Hospitalet de Llobregat, Núria Marín, que dilluns també ha assegurat que el consistori no tenia la capacitat financera del de Barcelona i demanava al Govern que aportés solucions per finançar les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà, que suposaran un cost d’uns 39 milions.
En aquest sentit, Rull ha explicat que la Generalitat ha fixat un calendari de reunions amb el consistori i que estan treballant en un pla per finançar les dues estacions, un projecte que ha declinat detallar però que, ha assegurat, “no implica econòmicament” a l’ajuntament.
“Seria difícilment comprensible que hagués un decalatge molt gran entre la inauguració de les estacions de Foneria i Foc Cisell de Barcelona i les dues de l’Hospitalet. Estem treballant perquè això no passi”, ha afirmat, i ha afegit que, gràcies a l’acord amb l’Ajuntament de Barcelona, les quatre estacions estan més al voltant de ser una realitat.
Sobre les dues estacions de Barcelona, Rull ha indicat que s’ha estat treballant en la segona via i segona catenària –per al que s’han invertit 38 milions d’euros, als quals se sumen 80 del túnel– i que el febrer s’iniciaran les obres pròpies de les estacions perquè entrin en servei el 2018.
Així, el conseller ha destacat l’impuls que ha donat la Generalitat a aquest ramal sud de la línia, que ha d’unir el Gornal amb el Polígon Pratenc de la Zona Franca.
Actualment ja estan en funcionament el tram entre Zona Universitària i l’Aeroport de Barcelona (L9), el tram entre La Sagrera i Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet (L9), i La Sagrera i Gorg (L10), a Badalona, mentre que el tram central, que ha d’unir tota la línia, està sense data d’inauguració.
REFORMULACIÓ FINANCERA
L’objectiu de Rull és presentar per setmana santa una proposta de finançament de la L9 que persegueix alliberar part dels 450 milions d’euros que la Generalitat ha de pagar anualment en concepte de concessions i crèdits –ho ha de fer fins a l’any 2042– per destinar-los a obra efectiva del tram central.
“És molt complicat”, ha reconegut el conseller, que ha explicat que porta set mesos mantenint converses amb entitats financeres, fons d’inversió i empreses constructores per facilitar aquesta reformulació financera.