13.01.2017 - 12:07
Junqueras assumirà la responsabilitat malgrat que els ‘cupaires’ també demanen a Puigdemont
BARCELONA, 13 (EUROPA PRESS)
El Govern ha explicat aquest divendres que preveu iniciar a partir de dimecres 18 la negociació “formal” amb la CUP per buscar un acord definitiu sobre els Pressupostos de la Generalitat del 2017.
Fonts de l’executiu consultades Europa Press han exposat que el contacte amb la CUP és “constant” i que fins ara hi ha hagut més d’una desena de trobades per abordar qüestions dels comptes autonòmics.
La versió de la Generalitat contrasta amb la de la CUP, la diputada de la qual al Parlament i portaveu pressupostària, Eulàlia Reguant, ha criticat que només hi ha hagut una reunió sobre els comptes des que es van admetre a tràmit.
El Govern diu que de moment s’està intercanviant informació amb els ‘cupaires’, i que la negociació “formal” podrà abordar-se a partir del dimecres 18 de gener, ja que dimarts finalitza el termini per presentar esmenes a la llei d’acompanyament dels pressupostos.
Precisament aquesta llei és la que inclou les mesures fiscals que vol introduir el Govern per incrementar ingressos, i l’estratègia impositiva és el principal punt de distanciament amb la CUP sobre els comptes.
Els ‘cupaires’ consideren que encara hi ha marge de maniobra per aprofundir en una reforma fiscal, i aposten per modificar, com a mínim, un dels tres impostos que demanen apujar: IRPF, Patrimoni i Successions.
De fet, van presentar esmenes per destinar 760 milions d’euros a polítiques socials, com en educació, després que expressessin fa poc el seu suport a les vagues dels sindicats del sector previstes per al 18 de gener i el 9 de febrer.
A partir de dilluns 16 es començaran a debatre al Parlament els Pressupostos secció per secció, un pas previ indispensable abans d’arribar a la votació final, prevista per a principis de febrer.
10 DIES CLAU
Si el Govern preveu abordar la negociació formal amb la CUP a partir del 18, tindrà 10 dies per convèncer-la, ja que els ‘cupaires’ prendran una decisió definitiva sobre els comptes a una reunió dels seus òrgans interns prevista per al 28 de gener.
La CUP ha fet una conferència aquest dijous per explicar el seu posicionament sobre els temes més candents que té amb el Govern, i sobre els Pressupostos ha exigit al president de la Generalitat, Carles Puigdemont, que “s’arremangui i s’impliqui” en la negociació dels comptes.
Altres fonts del Govern consultades per Europa Press repliquen que Puigdemont ja es va implicar per aconseguir l'”acord general” que va fer que la CUP aprovés la tramitació del Pressupost al Parlament –20 de desembre–, i consideren que no tindria lògica que es bolqués un altre cop ara.
Sostenen que aprovar els Pressupostos és ara “una qüestió d’esmenes” i que per tant ha de ser la Conselleria d’Economia qui assumeixi el pes de la negociació amb els anticapitalistes.
CONFERÈNCIA DEL PRIMER ANY
Després de complir-se aquesta setmana el primer any des que va assumir el càrrec, la setmana que ve el president català té previst pronunciar una conferència per abordar els reptes de Catalunya el 2017, “l’any del referèndum”.
La intervenció del president està fixada per al dilluns al teatre Romea, el primer dia d’una setmana on es començarà a visualitzar si realment hi ha sintonia entre el Govern i la CUP per desencallar els comptes.