El 25% dels vehicles de l’àrea metropolitana no podran circular entre les rondes a partir del 2020

  • El nombre d'automòbils afectats és de 130.000 i són els que no tenen etiqueta de la DGT per ser massa contaminants

VilaWeb
Redacció
19.09.2017 - 16:55

El nombre d’automòbils afectats és de 130.000 i són els que no tenen etiqueta de la DGT per ser massa contaminants

BARCELONA, 19 (EUROPA PRESS)

El 25% dels vehicles que circulen actualment per l’àrea metropolitana de Barcelona no podran circular al territori comprès entre les rondes a partir del 2020, un percentatge que afectaria 130.000 turismes, furgonetes i camions que no disposen de l’etiqueta ambiental de la Direcció General de trànsit (DGT) per ser massa contaminants.

La xifra del parc mòbil afectat ha sortit d’un estudi de Racc, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que ha identificat un total de 176.365 vehicles que han passat per 31 punts estratègics de la zona en els quals s’ha avaluat la seva tipologia, antiguitat, energia utilitzada i emissions.

L’estudi, presentat aquest dimarts en el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona, es va dur a terme entre els mesos de març i maig d’aquest any i va identificar 79.769 automòbils en les principals vies ràpides metropolitanes (45,2%) i 90.871 en l’àmbit urbà (51,5%), a més d’altres 5.725 en zones concretes.

En la presentació de l’estudi han intervingut el manager del departament tècnic de Racc, Lluís Port; la directora d’Energia i Qualitat Ambiental de l’Ajuntament de Barcelona, Cristina Castells, i el director de Mobilitat i Transport de l’AMB, Joan Maria Bigas, els qui han destacat la funcionalitat de l’estudi per avaluar l’impacte de les mesures adoptades i dissenyar noves actuacions.

DIÈSEL, EL COMBUSTIBLE MAJORITARI

Segons revela l’estudi, el dièsel és el combustible majoritari i els híbrids comencen a tenir importància en l’àmbit urbà, mentre que la presència de vehicles elèctrics és encara “testimonial”.

A més, a través de les emissions de 92.365 vehicles del total d’identificats, l’informe determina que els vehicles amb distintiu ambiental de la DGT estalvien entre un 32% i un 80% de les emissions de NO2, i entre un 69% i un 94% de les emissions de PM, respecte als vehicles sense etiqueta.

L’anàlisi de les emissions es va fer amb un equip que s’instal·la temporalment en la via pública i compta amb una càmera, que grava la matrícula dels vehicles; un raig de llum ultraviolada, que capta la velocitat i acceleració del vehicle, i un espectròmetre, que mesura les emissions contaminants dels tubs de fuita dels vehicles.

VIES RÀPIDES I PERIFÈRIA, LES MÉS CONTAMINADES

Les zones amb major proporció de vehicles més contaminants (sense etiqueta) en circulació corresponen a la perifèria de Barcelona i a les vies ràpides, que compten amb el parc de vehicles més envellit, ja que en l’àmbit urbà circulen més taxis, que fan baixar aquesta proporció.

L’antiguitat mitjana de tots els vehicles en les vies ràpides és de 8,4 anys, mentre que en l’àmbit urbà és de 7,9 anys, una xifra vinculada al nombre de vehicles que compten amb etiquetes ‘Eco’ i ‘0 Emissions’, mentre en l’entorn urbà representen el 4,3%, en les vies ràpides només és de el 1,2%.

A més, el percentatge de vehicles que circula per l’àmbit urbà que no té etiqueta de la DGT es redueix al 20%, a diferència de la vies ràpides, que és del 24,5%.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any