05.05.2017 - 13:23
Els arrests s’han dut a terme a Valladolid, Salamanca, Zamora, Burgos, Toledo, la Corunya, Saragossa, Cantàbria i Madrid
VALLADOLID, 5 (EUROPA PRESS)
Una operació conjunta de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil ha permès desarticular una organització “terriblement perillosa”, amb la detenció de 59 persones, especialitzades en robatoris a grans superfícies, empreses o entitats bancàries comesos a Valladolid, Salamanca, Zamora, Burgos, Toledo, la Corunya i Saragossa i a les Comunitats de Cantàbria i Madrid.
La delegada del Govern espanyol, María José Salgueiro, juntament amb el general en cap de la Guàrdia Civil a Castella i Lleó, Francisco Javier Sualdea; el cap superior de Policia Nacional a la Comunitat, Jorge Zurita; el cap d’Operacions de la Guàrdia Civil a Valladolid, Roberto Ferrero, i el comissari de la Policia Judicial de Valladolid, Miguel Ángel de Diego, han presentat aquesta operació, anomenada ‘Bemetas’ i que ha permès esclarir un total de 126 fets delictius com robatoris de camions, vehicles, naus, empreses, gasolineres, perfumeries, bars, explotacions agràries i entitats bancàries.
Sualdea ha explicat que es tracta d’un grup “perfectament organitzat i jerarquitzat”, amb delinqüents “professionals” que sumen 180 detencions anteriors, en definitiva, “professionals del delicte”, mentre que Zurita ha reconegut que és “un grup terriblement perillós” amb moltes ramificacions i que no tenia fronteres per cometre els seus actes, principalment al nord d’Espanya i Madrid.
A més, cada membre tenia una especialitat –desactivació d’alarmes, robatoris de camions, conductors– per la qual cosa intervenien quan se’ls requeria encara que de vegades contractaven més delinqüents per a determinades tasques.
Aquest grup delictiu es va dividir en dues cèl·lules d’actuació després del robatori que al mes de novembre van cometre a la botiga Mediamark de Zaratán (Valladolid), on es van endur objectes per valor de 400.000 euros. Una de les cèl·lules es dedicava a cometre robatoris fora de Valladolid, a zones de Cantàbria, Saragossa, Toledo, Burgos, Salamanca o la Corunya.
ES VAN APUNYALAR PER DISCREPÀNCIES DAVANT UN POSSIBLE SEGREST
A més, aquesta cèl·lula pretenia dur a terme el “segrest express” d’un empresari saragossà, però l’operació “va sortir malament” i es va poder detenir els delinqüents que havien de dur a terme el rapte. Això va provocar desavinences entre els membres de la cèl·lula fins al punt que un delinqüent va apunyalar un altre al pulmó, la qual cosa va provocar que hagués de ser ingressat a la UCI en estat greu.
La segona cèl·lula es dedicava a actuar a Valladolid fins que el seu cap, J.L.R.D, conegut com ‘El Piti’, va ser detingut el passat mes de març a Laguna de Duero, després del que va passar a la direcció d’aquesta banda F.Ch.R, “un delinqüent molt conegut” per la Guàrdia Civil per la seva afició als cotxes i establert a Madrid.
Aquesta cèl·lula comença a especialitzar-se en el robatori de vehicles a Madrid i a treballar per a una altra organització criminal especialitzada en el trànsit il·lícit de vehicles. Els cotxes robats eren prèviament seleccionats i amb prou feines dos minuts, després de connectar-se a l’ordinador d’abord i amb una clau mare, els delinqüents es feien amb un duplicat de la clau i fugien amb el vehicle robat.
La detenció d’aquestes 59 persones ha permès esclarir un total de 128 fets delictius, dels quals 59 són robatoris de vehicles, tant cotxes com camions carregats de diferents mercaderies, com tabac, màquines Thermonix o porsche, i 59 més són robatoris a diferents establiments. L’estimació del valor dels robatoris és de 20 milions d’euros.
LA MAJORIA DE NACIONALITAT ESPANYOLA, D’ENTRE 20 I 35 ANYS
Els 59 detinguts són tots de nacionalitat espanyola, principalment homes, amb edats compreses entre els 20 i els 35 anys, i tots ells han passat a disposició judicial encara que tres dels caps ja són a la presó.
La majoria dels detinguts compten ja amb antecedents a més que en els robatoris que cometien no van dubtar a fer servir la violència ja que van arribar a circular a gran velocitat i contra direcció per la qual cosa van posar en risc la vida dels agents que els perseguia, la seva pròpia i la d’altres persones.
La investigació continua oberta i se centra en l’actualitat en la documentació i en els efectes confiscats a aquesta organització criminal, que estaven preparant dos robatoris a un centre comercial i a una sala de jocs de la Comunitat. A més, no es descarten noves detencions.