09.09.2025 - 14:49
|
Actualització: 09.09.2025 - 18:03
El debat de política general valencià es farà del 23 al 25 de setembre a les Corts, en una sessió que obrirà, com és habitual, el president de la Generalitat, Carlos Mazón. Serà el segon debat sobre l’estat del País Valencià per al cap del Consell, però el primer després de la gota freda del 29 d’octubre.
Així ho ha acordat la junta de síndics, que ha aprovat el calendari parlamentari per al nou període de sessions. El debat començarà el dia 23 amb la compareixença de Mazón i la intervenció dels síndics dels quatre grups parlamentaris. L’endemà es reservarà per presentar les propostes de resolució dels grups, agrupades per blocs i votades el dia 25.
El calendari aprovat preveu sis plens ordinaris durant el període de sessions, dos cada mes: l’1 i 2 d’octubre, el 15 i 16 d’octubre, el 12 i 13 de novembre, el 19 i 20 de novembre, el 3 i 4 de desembre i el 17 i 18 de desembre, segons que ha detallat el síndic de Vox, José M. Llanos. Ha aclarit que aquest calendari no té en compte si hi haurà presentació i tramitació del pressupost de la Generalitat per al 2026. “Això no és tancat. Si se’n presenten, s’haurà de modificar”, ha dit.
El PSPV ha presentat una proposta de calendari alternatiu, amb el suport de Compromís, però ha estat refusada pel PP i Vox. Aquesta alternativa proposava de fer el debat de política general del 16 al 18 de setembre, preveia més de dos plens mensuals i incloïa la tramitació del pressupost de 2026.
Els socialistes també han presentat una iniciativa per reprovar la vice-presidenta primera del Consell, Susana Camarero, per haver abandonat la reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrada (Cecopi) la tarda de la gota freda per assistir a un lliurament de premis. El PP ha confirmat que no hi donarà suport i ha defensat la tasca de la també consellera de serveis socials, igualtat i habitatge.
Muñoz diu que Mazón continua ancorat en el 29 d’octubre
El síndic socialista, José Muñoz, ha dit que el calendari aprovat per PP i Vox aprofundeix en l’”anomalia democràtica” de Mazón, que “viu absolutament condicionat pels efectes” de la gota freda i “continua ancorat en el 29 d’octubre”, el dia de la tragèdia.
Ha denunciat que el nou període de sessions també “està condicionat per la necessitat de supervivència” del cap del Consell, que fa gairebé tres mesos que no va a les Corts, tot i que, segons ell, “hauria de donar moltes explicacions”. “Hem de reflexionar com a poble”, ha dit.
Muñoz considera que el debat de política general hauria de ser la setmana del 16, però que la carta de Maribel Vilaplana ha canviat els esquemes. Segons ell, la missiva, difosa divendres passat per la periodista, demostra “que Mazón estava tranquil i no va mostrar cap inquietud ni preocupació mentre els pobles s’inundaven i hi havia gent que perdia la vida”.
Assegura que enguany el debat es fa a finals de setembre “perquè Mazón vol evitar que es parli de la carta de Maribel Vilaplana”. “Vol una vegada més amagar les novetats i les informacions que van apareixent”. També ha ironitzat sobre la “casualitat” que no hi hagi cap ple programat per la setmana del 29 d’octubre ni per les dues següents.
“La seua supervivència política fa que el parlament valencià visca una anomalia; és un president amagat que continua pensant en el que no va fer aquell dia i que hauria de dimitir ja”, ha dit Muñoz, que ha exigit a Mazón que vinga a les Corts a donar la cara. “Els valencians volem un president que ho siga, no un actor, un cantant o un influencer”, ha afegit.
Baldoví diu que Mazón “no mereix ser-hi ni un minut més”
Per part de Compromís, Joan Baldoví ha explicat que la primera proposta que posaran sobre la taula al debat de política general serà reclamar que Mazón presenti la dimissió, més encara després de la carta de Maribel Vilaplana, que revela que el cap del Consell “rebia trucades, entre les quals les de la seua consellera d’emergències, Salomé Pradas”, durant el seu dinar a El Ventorro.
Ha remarcat que en el calendari parlamentari aprovat “no hi ha cap referència al pressupost” de 2026 i ha posat l’accent en l’anomalia que representa que el president no visiti les Corts des de fa 83 dies.
Ha demanat que, si finalment el Consell presenta un nou pressupost, “es respecten els plens ordinaris” fixats. “Un president mentider, irresponsable, que no era on havia de ser i que va abandonar la seua gent no mereix ser-hi ni un minut més”, ha dit.
Per la seva banda, Juanfran Pérez Llorca, del PP, ha dit que la proposta del calendari parlamentari era “semblant” a la que hi havia quan governava Ximo Puig el 2022, amb el “mateix nombre de plens”, encara que “dependrà de si hi ha pressupost o no”. “Si n’hi ha, es modificarà”, ha remarcat.