07.07.2025 - 12:24
|
Actualització: 07.07.2025 - 12:51
La diputada de la CUP Laia Estrada ha demanat suport als grups parlamentaris per a tramitar d’urgència la proposició de llei del seu grup amb l’objectiu de “curtcircuitar” la sentència imminent del Tribunal Constitucional espanyol sobre el català a l’escola. “Anem contra rellotge”, ha dit en una conferència de premsa. L’objectiu és que la llei es pugui tramitar als plens del juliol, abans de la reunió del TC prevista per al dia 22.
Estrada ha advertit que el perill més gran seria que el TC reinterpretés el concepte de llengua curricular que recull la llei 8/2022 –acordada la legislatura passada entre ERC, Junts, el PSC i els Comuns– i el convertís en vehicular. Per evitar aquest escenari, la CUP proposa d’eliminar la referència al castellà com a llengua curricular i de reforçar l’ús del català com a llengua vehicular. Segons Estrada, aquesta és una proposta de país a la qual s’haurien de sumar tots els partits que van arribar a l’acord anterior.
Els anticapitalistes van registrar ahir al parlament la proposició de llei sobre la regulació dels usos lingüístics amb l’objectiu d’avançar-se a la sentència i evitar un “retrocés històric i un dany irreparable”. Estrada ha subratllat que la proposta tenia el suport de la Plataforma per la Llengua i la Plataforma Pública i en Català (PiEC), que agrupa uns quants sindicats. Segons que ha explicat, pretén garantir el català com a llengua vehicular, fer efectiva la immersió lingüística i revertir els retrocessos en matèria lingüística.
La diputada ha dit que havien vist molta predisposició per part de Junts i que aquestes darreres setmanes s’han afanyat a fer contactes amb grups parlamentaris, amb la consellera d’Educació, Esther Niubó, amb el conseller de Política Lingüística, Xavier Vila, i amb entitats com ara Òmnium i l’ANC.
Segons Estrada, el govern continua defensant que la llei 8/2022 és la fórmula més eficaç per a fer front a les sentències judicials. Però, segons que ha assenyalat, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya continua dictant sentències centre per centre, i es fonamenta en aquesta mateixa llei per aplicar el 25% de castellà a les aules.
La CUP demana a Junts i ERC que retirin el suport a Sánchez
D’una altra banda, Estrada ha criticat que ERC i Junts mantinguessin el suport al govern de Pedro Sánchez malgrat “la corrupció escandalosa” i els “incompliments claríssims” dels acords amb el PSOE. “Ni català a Europa, ni finançament singular, ni aplicació de la llei d’amnistia. És incomprensible que no li retirin el suport”, ha dit.
Sobre les promeses de regeneració democràtica que han fet tant el PSOE com el PP, ha dit que donava la mateixa credibilitat a tots dos partits, perquè considera que la corrupció és inherent al règim del 78 i que no se n’escapa ningú.