Proposen de crear una xarxa ferroviària comuna entre Catalunya i Occitània

  • La PTP i la federació francesa d’usuaris del transport reclamen més trens regionals, connexions millorades i l’estudi de trens nocturns París–Barcelona

VilaWeb
16.10.2025 - 16:38

La Promoció del Transport Públic (PTP), conjuntament amb la Federació d’Associacions d’Usuaris del Transport francesa (FNAUT), ha presentat una proposta per a crear una xarxa ferroviària transfronterera entre Catalunya i Occitània.

L’objectiu és reduir el predomini del cotxe i l’avió —que concentren més del 80% dels desplaçaments entre tots dos territoris— i donar al tren un paper central en la mobilitat entre els dos costats dels Pirineus, ara limitat a tan sols l’1% del trànsit total. En canvi, trobem que cada dia aterren a Barcelona una quarantena de vols provinents d’aeroports francesos.

El document proposa quatre eixos principals: reforçar els trens per Portbou i Puigcerdà, millorar les connexions d’alta velocitat entre Figueres i Perpinyà, estudiar trens nocturns competitius entre París i Barcelona, i reactivar l’eix històric entre la Pobla de Segur i Banhèras de Luishon  o Marinhac. Segons la PTP, aquest pla requereix una planificació conjunta entre la Generalitat, l’estat espanyol, la regió d’Occitània i l’estat francès, amb finançament compartit i material interoperable.

Els serveis d’alta velocitat entre Barcelona i París —amb un temps de trajecte de set hores i fins a deu parades— continuen essent cars i poc competitius, malgrat les fortes inversions fetes. La PTP proposa seguir el model d’Alsàcia i Baden-Württemberg, a la frontera entre França i Alemanya, on ja funciona una xarxa ferroviària conjunta amb trenta trens nous i una inversió de prop de 400 milions d’euros. Creu que Catalunya i Occitània haurien d’aprofitar aquest precedent per establir un pla coordinat de serveis regionals i internacionals.

Entre les mesures immediates, l’entitat reclama que els trens de la SNCF arribin fins a Portbou i Puigcerdà, inclosos els nocturns, i que s’estudiï la prolongació del tren nocturn París–Cervera de la Marenda fins a Barcelona a través de la línia d’alta velocitat. També demana millorar les freqüències entre Figueres i Perpinyà.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor