10.03.2017 - 09:44
MADRID, 10 (EUROPA PRESS)
El primer ministre i president en funcions de Corea del Sud, Hwang Kyo-ahn, ha instat aquest divendres el Govern a mantenir l’estabilitat al país després de la confirmació per part del Tribunal Suprem del cessament de la mandatària, Park Geun-hye.
“Respecto la decisió del Suprem, i sento la gran responsabilitat com a cap del gabinet per la situació sense precedents en la nostra història constitucional”, ha dit, en la seva primera reacció després de la resolució.
El mandatari interí ha reclamat a més a les autoritats que garanteixin la seguretat, després de la mort de dues persones durant una protesta contra la confirmació del cessament de Park.
Així, Hwang ha ressaltat que “és necessari gestionar l’ordre social per evitar nous conflictes interns”, segons ha informat l’agència sud-coreana de notícies Yonhap.
El president interí ha demanat al Govern que acceleri els preparatius per a les eleccions presidencials anticipades, que se celebraran en un termini de dos mesos.
La destitució de Park s’ha aprovat de manera unànime, amb el vot dels vuit jutges que formen part del tribunal –que en un inici estava conformat per nou magistrats, si bé el mandat d’un d’ells va acabar el passat 31 de gener–.
El tribunal ha entès que Park “va violar la llei” en permetre que la seva confident i amiga, Choi Soon-sil –la detenció de la qual a l’octubre va treure a la llum l’escàndol–, tingués certa influència i intervingués en assumptes estatals, segons ha informat l’agència sud-coreana de notícies Yonhap.
No obstant això, ha rebutjat més càrrecs apel·lant a la manca de proves, entre ells, el d’abús de poder a l’hora de designar alts càrrecs de l’Executiu. Així mateix, el Constitucional ha assenyalat que en la seva decisió no s’ha tingut en compte el paper de Park en l’enfonsament del ferri ‘Sewol’, el 2014, en el qual van morir més de 300 persones, que va capgirar el focus mediàtic durant el període d”impeachment’.
EL PROCÉS D”IMPEACHMENT’
El Parlament sud-coreà va aprovar el 9 de desembre un ‘impeachment’ contra Park, que va comptar amb el suport de 40 membres de la seva mateixa formació. La legislatura ha presentat un total de 13 càrrecs contra la presidenta: cinc violacions a la Constitució i vuit delictes legals.
La investigació va arrencar després de la detenció de Choi qui, malgrat no tenir cap càrrec dins el Govern, va interferir en assumptes de l’Estat per beneficiar dues ONG de la seva propietat, cas que també ha esquitxat els executius de diversos dels conglomerats més importants del país, entre ells Samsung.
El vicepresident i hereu d’aquest ‘chaebol’, Lee Jae-yong, va reconèixer que l’apartada presidenta va obligar al fet que la seva companyia financés amb milers de milions de wones diferents organitzacions de les quals Choi era propietària, acusacions que va negar públicament.
No obstant això, aquest dijous va negar tots els càrrecs de suborn i corrupció que pesen sobre ell durant l’inici del que la premsa sud-coreana ha definit com el ‘judici del segle’.
Els fiscals encarregats del cas han estat investigant el paper de Park a l’hora de pressionar el Servei Nacional de Pensions (SNP) perquè donés suport a la fusió de Samsung amb Cheil Industries el 2015, a canvi que la companyia ajudés econòmicament Choi.
El SNP –que va obtenir un 11,6 per cent de les accions de Samsung C&T, la branca de construcció de Samsung, i un cinc per cent de les de Cheil Industries– va jugar un paper clau en la fusió d’ambdues unitats.
Se sospita que el grup va lliurar 3.500 milions de wones (uns 2,8 milions d’euros) a una de les companyies de les quals Choi era propietària. Així mateix, creuen que Samsung va lliurar 20.400 milions de wones més (més de 16 milions d’euros) a les dues fundacions sense ànim de lucre gestionades per Choi.
El suport del SNP a la fusió de Samsung C&T i Cheil Industries va aixecar serioses crítiques, ja que aquesta decisió no va ser revisada per una junta independent.
La fusió d’aquestes dues unitats s’ha vist, a més, com un pas per aplanar el camí a l’hereu de Samsung, Lee Jae-yong, per fer-se amb el control d’aquest ‘chaebol’ després que el seu pare, propietari de Samsung, Lee Kun-hee, fos hospitalitzat després d’un infart.
L’hereu de la companyia i cap ‘de facto’ des de la incapacitació del seu pare ha assegurat que la fusió no té res a veure amb la seva successió en el càrrec, i que aquesta mesura només volia beneficiar ambdues companyies. No obstant això, sí va reconèixer haver donat a la filla de Choi –la polèmica confident de Park–, genet professional, un cavall valorat en un milió de wones.
Malgrat haver-se disculpat públicament davant el poble, l’índex d’aprovació de Park ha caigut a mínims històrics. Una sèrie de parlamentaris escindits del seu partit, recentment integrats en una nova formació denominada Partit Bareun, han assegurat que intentaran convertir l’escàndol en una oportunitat per reformar el país i recobrar els veritables valors del partit.