23.02.2026 - 12:56
|
Actualització: 23.02.2026 - 15:14
El grup de poesia Reversos us convida a la conversa amb el poeta Emili Rodríguez-Bernabeu (Alacant, 1940), que es farà a l’Espai VilaWeb demà dimarts, 24 de febrer, a les set del vespre.
Emili Rodríguez-Bernabeu és poeta i escriptor de crítica literària –articles periodístics i assaigs, principalment– i autor d’una novel·la.
Estudia medicina a València, on freqüenta el cercle literari del poeta Xavier Casp (1915-2004). Entre més futures eminències literàries del cercle de Casp, hi havia els joveníssims Joan Fuster i Vicent Andrés Estellés. A més, es relaciona amb estudiants de lletres, alguns dels quals escrivien poesia, i amb ells publica poemes en el llibre Poetes universitaris valencians, prologat pel lingüista Manuel Sanchis Guarner. Una vegada acabats els estudis de medicina a València, exercirà com a especialista en cardiologia a Alacant, una ciutat ben present en el rerefons de la seua obra poètica.
Ha publicat setze llibres de poesia i l’Obra poètica completa (Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 2017). Els dos darrers llibres són: Poesia científica (2018) i L’eternitat (2023). La finitud de la condició humana fa de fil innervador de la temàtica tan variada dels seus llibres, en què, altrament, es poden reconèixer els diversos períodes vitals i la polièdrica condició humana.
Ha rebut nombrosos guardons de prestigi, com ara el premi Ausiàs March de poesia de Gandia (1971); el premi Carles Rahola d’assaig de Ciutat de Girona (1993); el premi dels Escriptors Valencians (1997); el premi Vicent Andrés Estellés (1999); el premi de la crítica a la creació literària de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana per l’Obra poètica completa (2018); la Medalla de l’Acadèmia Valenciana de La Llengua (2023); i el premi Precrea a la creació literària de les cinc universitats del País Valencià (2024).
Rodríguez-Bernabeu ha estudiat i divulgat la poesia de més poetes, els del seu entorn alacantí sobretot, com la de Joan Valls (Alcoi, 1917-1989), poc conegut encara. Per una altra banda, el seu interès pels assumptes públics, culturals sobretot, ha afavorit nombroses col·laboracions assagístiques en la premsa i algun llibre de marcat caràcter social i polític, com ara Alacant contra València (1994).