Concentració a Perpinyà en defensa del català

  • L'ha convocada el Col·lectiu 2 d'Abril · És la resposta a la decisió de la justícia francesa de prohibir la llengua en els plens municipals de Catalunya

VilaWeb
Imatge d'arxiu d'un centenar de persones concentrades davant de la prefectura de Perpinyà
09.05.2023 - 19:09
Actualització: 09.05.2023 - 20:21

El Col·lectiu 2 d’Abril ha convocat una concentració demà a Perpinyà contra la decisió de la justícia francesa de prohibir el català als plens municipals de Catalunya. Serà demà, dimecres 10 de maig, a les 18.30 davant la prefectura de Perpinyà. “Defensem i enfortim la nostra llengua”, exclamen. Òmnium Cultural i el Consell de la República han fet una crida a mobilitzar-se.

El col·lectiu considera que assegurar el futur del català a Catalunya Nord implica obligatòriament aconseguir que esdevingui cooficial. “El rei absolutista Lluís XIV va prohibir l’ús oficial de la llengua catalana el 2 d’abril de 1700. Fa 323 anys…”, recorda. De resultes d’això, creuen que els drets lingüístics dels nord-catalans no han millorat. “La prohibició continua vigent, ha estat mantinguda per monarquies, imperis i repúbliques”, denuncien.

El Tribunal Administratiu de Montpeller ha acordat de prohibir l’ús del català als plens municipals dels ajuntaments dels Banys i Palaldà (Vallespir), Elna (Rosselló), Portvendres (Rosselló), Sant Andreu de Sureda (Rosselló) i Tarerac (Conflent). Els ajuntaments havien modificat els reglaments municipals per permetre l’ús del català als plens a condició de traduir les intervencions al francès. Ara, però, el tribunal els força a canviar els reglaments en un termini de tres mesos a tot estirar.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor