Compromís i Més porten al TC el vet de les esmenes a la reforma constitucional

  • Àgueda Micó denuncia la inconstitucionalitat que ha dut a terme la mesa del congrés espanyol per haver assumit competències pròpies del ple

VilaWeb
Àgueda Micó, en una imatge d'arxiu (fotografia: Europa Press / Eduardo Parra).
23.04.2024 - 17:05
Actualització: 23.04.2024 - 17:46

Compromís i Més, socis de Sumar al congrés espanyol, han presentat un recurs d’empara al Tribunal Constitucional (TC) espanyol pel vet del PSOE i del PP a la mesa del congrés espanyol a la tramitació de les esmenes per a incloure el dret civil valencià i un senador propi per a l’illa de Formentera a la reforma de la constitució espanyola.

La portaveu de Compromís al congrés espanyol, Àgueda Micó, ha recordat que, al gener, la mesa del congrés espanyol no va admetre a tràmit les esmenes presentades de la seva formació i Més a la reforma constitucional. El seu argument va ser que aquesta reforma se circumscrivia a l’article 49 i que tot allò que no es referís a aquest punt no es podia admetre perquè exigia una altra proposta de reforma constitucional.

Arran d’aquesta decisió, Compromís i Més van presentar un escrit de reconsideració que va ser rebutjat gràcies a la majoria de PP i PSOE a l’òrgan de govern de la cambra, i finalment, atesa la negativa de la mesa, sengles formacions han portat al TC la decisió de la mesa per considerar-ho un vet contra les esmenes.

Vulnera els drets com a representants polítics, segons Micó

Segons que ha explicat Micó, el recurs es basa en cinc arguments. El primer és la vulneració del dret de l’exercici d’un càrrec públic, reconegut a l’article 23 de la constitució espanyola i que atorga el dret dels diputats d’exercir l’acció política.

També inclou, en aquesta justificació, el dret de l’esmena, recollit al mateix article 23 i que atorga la possibilitat que els parlamentaris presentin esmenes, en aquest cas, aprofitant la reforma de l’articulat de la constitució.

A més, Micó ha recordat entre aquests arguments que hi ha precedents. “En la reforma de l’any 2011, es van admetre a tràmits esmenes a l’articulat de l’article 135 en aquell moment”, ha incidit.

En aquest sentit, Micó ha recalcat la inconstitucionalitat que ha dut a terme la mesa del congrés per haver assumit competències pròpies del ple. “La mesa ha de qualificar i veure si jurídicament és admissible una esmena o no, però no pot entrar al fons de l’assumpte, que és el que ha fet la mesa en aquest cas”, ha insistit.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor