05.12.2025 - 12:39
|
Actualització: 05.12.2025 - 13:00
La Comissió Europea ha multat avui amb 120 milions d’euros la xarxa social X per incomplir les obligacions de transparència en virtut de la Llei de serveis digitals.
Segons que ha informat la institució, l’ús de la marca de verificació blava per als comptes verificats “enganya els usuaris”. En aquest sentit, la CE denuncia que qualsevol persona pot pagar per a obtenir un estat verificat sense que l’empresa verifiqui de manera significativa qui hi ha darrer el compte. Això, “dificulta que els usuaris jutgin l’autenticitat dels comptes i el contingut amb el qual interactua.” La CE va més enllà i diu que aquest fet exposa els usuaris a estafes, inclosos fraus de suplantació d’identitat, així com altres formes de manipulació per part d’actors maliciosos.
La plataforma tampoc no compleix amb les obligacions de proporcionar als investigadors accés a les dades públiques. A més, s’imposen “barreres innecessàries”, soscavant la investigació sobre diversos riscos sistèmics a la Unió Europea.
Per altre costat, el repositori d’anuncis de la xarxa social tampoc no compleix els requisits de transparència i accessibilitat de la normativa. “Són fonamentals perquè els investigadors i la societat civil detectin estafes, campanyes d’amenaces híbrides, operacions d’informació coordinades i anuncis falsos”, diu la CE.
X incorpora característiques de disseny i barreres d’accés, com a retards excessius en el processament, que soscaven el propòsit dels repositoris d’anuncis. El repositori d’anuncis de la xarxa d’Elon Musk també manca d’informació crítica, com el contingut i el tema de l’anunci, així com l’entitat legal que el paga. Això dificulta que els investigadors i el públic examinin de manera independent qualsevol risc potencial en la publicitat en línia.
La CE dona dos mesos a l’empresa per a informar de les mesures específiques que tenen la intenció d’adoptar per posar fi a les infraccions, així com tres mesos per a presentar un pla d’acció.