21.08.2025 - 13:49
|
Actualització: 21.08.2025 - 18:11
El lliurament del premi Canigó de la Universitat Catalana d’Estiu (UCE) al Monestir de Montserrat ha estat marcada per una protesta silenciosa contra l’abat Manel Gasch. Tot plegat per la polèmica invitació de Gasch als reis espanyols en la commemoració del mil·lenari del monestir. Uns quants assistents han abandonat la sala abans que l’abat fes el seu discurs d’agraïment. Quan ha començat, uns altres li han ensenyat cartells amb el missatge “Catalunya no té rei”.

Abans del lliurament del premi, el president del Parlament de Catalunya, Josep Rull, ha fet una glossa cívica; i l’arquebisbe de Tarragona, Joan Planellas, una de cristiana.
En declaracions als mitjans, Rull ha justificat la seva presència, tot i la polèmica per la invitació als reis espanyols en el mil·lenari. “A mi el que em pertoca és fer valdre aquests mil anys d’història, que tenen clars i obscurs. I, evidentment, aquesta és una situació que a mi em va generar una forta incomoditat”, ha dit, abans de destacar que calia valorar les institucions nacionals per tota la seva trajectòria i dimensió.
“Avui no fem un acte en relació amb l’actual direcció del monestir de Montserrat, sinó amb aquests mil anys. I això és el que ha volgut fer valdre la Universitat Catalana d’Estiu”, ha afegit.
Vegeu l’acte de lliurament del premi Canigó, ací: