21.11.2025 - 09:35
El jutge francès del Tribunal Penal Internacional (TPI) Nicolas Guillou és, d’ençà del 20 d’agost, un dels nou magistrats i fiscals sancionats pel govern Donald Trump per haver autoritzat l’emissió d’ordres de detenció contra el primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, i l’ex-ministre de Defensa Yoav Gallant, acusats de crims de guerra i crims contra la humanitat per la destrucció de Gaza.
En una entrevista a Le Monde, Guillou explica com aquestes sancions han alterat la seva vida personal i professional. Sense entrar en detalls sobre cap causa oberta, fa una crida a les autoritats europees perquè activin algun mecanisme que limiti l’abast de les restriccions imposades pels Estats Units, que han convertit la seva vida quotidiana en un suplici.
El magistrat recorda que el sistema de sancions nord-americà fou creat, d’entrada, per combatre violacions de drets humans, el terrorisme i el narcotràfic. Avui hi ha prop de quinze mil persones incloses a la llista, en bona part membres d’Al-Qaida, de l’Estat Islàmic, de màfies internacionals i dirigents de règims autoritaris. Enmig de tot aquest conjunt, hi consten nou membres del TPI.
Guillou remarca que les sancions no es limiten a impedir-li l’entrada al territori nord-americà, sinó que afecten tots els aspectes de la seva vida. Qualsevol persona o empresa nord-americana, incloses les filials a l’estranger, té prohibit de prestar-li cap servei. Això es tradueix en el tancament automàtic dels comptes en empreses com Amazon, Airbnb i PayPal, per exemple.
Fins i tot reserves fetes a França a través de plataformes com Expedia se li anul·len amb l’argument de les sancions. Segons que explica, la dificultat és tan gran que fins i tot comprar en línia esdevé un calvari, perquè no sap si l’embalatge del producte prové d’una companyia estatunidenca. “Ser sancionat és com tornar als anys noranta”, diu.
Un cop dur al sistema bancari
La pressió és encara més forta en l’àmbit financer. Algunes entitats bancàries, encara que no siguin nord-americanes, tanquen els comptes de les persones sancionades. Qualsevol transacció que impliqui una empresa o particular dels Estats Units, que es faci en dòlars o en una moneda que requereixi conversió en dòlars, els és prohibida. Això equival, en la pràctica, a quedar exclòs d’una bona part del sistema bancari mundial.
A més, tots els sistemes de pagament dominants, com ara American Express, Visa i Mastercard, són estatunidencs. D’un dia per l’altre, el jutge es va trobar sense targeta bancària, en un entorn on aquestes companyies gairebé monopolitzen els pagaments. Segons Guillou, aquestes empreses participen activament en la intimidació contra jutges i fiscals que treballen en l’àmbit dels conflictes armats contemporanis.
Les sancions poden durar més d’una dècada i generen un estat permanent d’angoixa i indefensió amb l’objectiu clar de desanimar-los. Tot i la pressió, Guillou afirma que la seva feina continua guiada pels juraments que ha pres com a jutge, tant en l’inici de la carrera com quan s’incorporà al TPI el març del 2024. “Aplico la llei adoptada per 125 estats. Aquesta és la meva brúixola”, diu. I assegura que, malgrat els atacs, jutges i fiscals del tribunal continuen ferms.