04.12.2025 - 15:02
|
Actualització: 04.12.2025 - 18:18
El ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha sancionat la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) amb multes que sumen 36.003 euros per incomplir en tres ocasions el límit màxim per emetre missatges publicitaris previstos en la llei. Segons que ha informat el CAC, l’acord del ple s’ha adoptat per dos vots a favor, dos en contra i el vot de qualitat del president, Xevi Xirgo.
El CAC va analitzar, en una primera instància, tretze franges d’una hora de durada emeses al llarg del 2024 i va constatar que superaven el límit de sis minuts de publicitat per hora de rellotge, que estableix la instrucció general del consell sobre els límits a la presència de comunicacions comercials en el servei públic de ràdio de Catalunya.
El passat 29 de gener, el CAC va obrir un expedient i en el tràmit d’al·legacions la CCMA va presentar unes quantes consideracions per justificar aquests excessos, com que es van generar perquè Catalunya Ràdio va emetre entrevistes i notícies d’última hora.
Això, segons les al·legacions, va causar que, per mantenir la integritat informativa, una part de la publicitat de la primera hora es traslladés a l’hora següent, però sense que se superés la suma del temps permès per a dues hores.
La CCMA també va presentar un nou minutatge, amb uns segons de diferència per missatge respecte al realitzat pel CAC. Igualment, va indicar la naturalesa de contingut social d’altres franges, així com l’emissió d’un patrocini i, finalment, que en un cas es va emetre una falca per error.
Analitzades les al·legacions, el CAC va establir que la CCMA eventualment va incomplir el límit màxim de sis minuts en quatre franges d’una hora emeses els dies 29 d’abril, 1 d’octubre, 2 d’octubre i 9 d’octubre del 2024, i en conseqüència, va incoar un expedient sancionador.
En les al·legacions posteriors, la CCMA va justificar que en l’emissió del 9 d’octubre un dels missatges publicitaris no era tal, perquè es va emetre sense contraprestació econòmica. El CAC va estimar aquesta al·legació, però va desestimar les fetes sobre les altres tres franges.
A conseqüència d’aquests incompliments, el CAC ha imposat a la CCMA una multa de 12.001 euros per cadascuna de les infraccions, amb el total de 36.003 euros.
Per la seva banda, fonts de 3Cat han indicat a EFE que Catalunya Ràdio “no ha superat en cap cas el límit publicitari que té permès cada dia” i que la sanció fa referència “a tres moments molt puntuals, dos d’ells vinculats a l’actualitat i un tercer fruit d’un error humà”, casos en què “s’han superat només en alguns segons el límit de publicitat per hora de rellotge”.
Els temes vinculats a l’actualitat feien referència al conflicte d’Israel durant la invasió del Líban i al caos a la xarxa ferroviària, en el primer cas, i al dia en què el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va anunciar que es prenia un temps per a reflexionar, en plena campanya de les eleccions catalanes.
“En cap dels dos casos se supera el límit diari permès, i el tercer cas correspon a un error humà en la programació de les falques”, han indicat aquestes fonts, que han assenyalat que 3Cat presentarà un recurs.
A Europa s’estableixen franges horàries molt més flexibles, segons aquestes fonts, que precisen que les normes del CAC són de l’any 2011 i que es preveia una actualització al cap de dos anys, fet que no s’ha arribat a produir, per la qual cosa s’està pendent d’una adaptació a la normativa europea.