30.10.2025 - 21:40
|
Actualització: 31.10.2025 - 07:42
The Washington Post · Sammy Westfall
Una de les filles de la primera dama francesa, Brigitte Macron, declarà aquesta setmana en la segona i darrera jornada del judici pel qual deu acusats s’enfronten a penes de fins a dos anys de presó per haver difós afirmacions falses sobre la primera dama a internet. Entre aquestes afirmacions, s’inclou la teoria de la conspiració que la dona del president francès, Brigitte Macron, és en realitat un home.
Tiphaine Auzière, de 41 anys, declarà al tribunal que les teories de la conspiració sobre el sexe de la primera dama –i l’onada d’assetjament que Macron ha rebut a causa d’aquestes teories– l’han afectada profundament tant a ella com a la seva família. “No pot fer cas omís de totes les coses terribles que se’n diuen”, digué.
El judici arriba després d’anys d’intents, tant de la primera dama com del seu marit, per a combatre la difusió de falsedats a internet sobre el gènere de Brigitte Macron, que ha esdevingut una mena de causa cèlebre entre certs sectors de la ultradreta a internet.
Al juliol, els Macron també presentaren una demanda de 250 pàgines als Estats Units –on les restriccions sobre la llibertat d’expressió són molt més laxes que no a França, i on la difamació generalment es considera un delicte civil i no pas un delicte penal– contra la influenciadora d’ultradreta Candace Owens, a qui acusen d’haver difós la teoria que Brigitte Macron és un home. Owens, segons que recull la demanada, continuà escampant falsedats sobre el sexe de Brigitte Macron tot i les proves aportades per l’equip de Macron i les “apel·lacions directes” de la família. La defensa d’Owens ha demanat de desestimar el cas.
Alhora, a França, els Macron també han apel·lat contra l’absolució de dues dones que originalment foren sentenciades per haver publicat un vídeo viral l’any 2021, de quatre hores de durada, en què deien que revelaven que Brigitte Macron havia nascut home.
L’afirmació que Brigitte Macron és un home, de la qual no hi ha cap prova, s’emmarca en el fenomen d’internet conegut com a transvestigation (literalment: “transvestigació”), en què els internautes es dediquen a explicar que el sexe de naixement d’una persona concreta –generalment algú famós– no és el que diu que és. Els “transvestigadors”, especialment populars en els cercles d’ultradreta, barregen la pseudociència i la transfòbia per acusar figures públiques de ser secretament transgènere.
Els Macron ja han presentat unes quantes demandes per difamació als tribunals penals francesos. “Si bé el sistema legal francès prioritza la protecció de la reputació, el sistema legal nord-americà protegeix la llibertat d’expressió per sobre de qualsevol altre principi”, diu Jacob Mchangama, director executiu del grup d’investigació sobre la llibertat d’expressió de la Universitat Vanderbilt, als Estats Units.
És per això que Mchangama creu que la demanda dels Macron als Estats Units difícilment tindrà tant de recorregut als Estats Units com a França. Perquè l’acusada acabés essent sentenciada, els Macron haurien de demostrar que Owens va difondre fets falsos amb malícia. “Owens podria argumentar que les seves afirmacions [sobre Macron] simplement reflectien opinions personals, que eren satíriques o que senzillament eren errònies”, diu.
L’agost del 2024, l’advocat de Brigitte Macron presentà una demanda contra Owens davant la justícia francesa, que culminà en una investigació en què la fiscalia de París conclogué que l’acusada havia difós “comentaris maliciosos” sobre el sexe de la primera dama –i també sobre la diferència d’edat entre ella i el seu marit, que havia equiparat a la pedofília.
Conspiracions a banda, la relació dels Macron ha estat objecte de burla a internet durant anys. Emmanuel Macron és vint-i-quatre anys més jove que la seva dona, a qui va conèixer a l’institut quan ell era estudiant i ella era professora.
Algunes persones van ser detingudes en relació amb el cas entre el desembre i el març, segons que ha informat la fiscalia francesa. Entre els acusats, hi ha vuit homes i dues dones, incloent-hi un mestre, un galerista, un informàtic i uns quants influenciadors digitals.
La demanda presentada pels Macron acusa Owens, que té més de cinc milions de seguidors a YouTube, d’haver repetit “mentides patentment falses i devastadores” sobre la família en una sèrie de pòdcasts de vuit episodis titulada “Becoming Brigitte” (“Convertint-se en Brigitte”). A la sèrie, Owens diu que Brigitte Macron robà la identitat d’una altra persona (concretament, la del seu germà, Jean-Michel Trogneux), i que la primera dama i el president francès són parents de sang, segons que recull la demanda.
La defensa d’Owens, per la seva banda, ha qualificat la demanda dels Macron d’infundada i de ser “un estratagema transparent orquestrat per l’empresa exclusiva de relacions públiques de la qual els demandants són clients”. L’equip de l’acusada també al·lega que la justícia nord-americana no té jurisdicció sobre el cas, i que la demanda vulnera les proteccions legals de la llibertat d’expressió perquè prova de “cohibir l’exercici de la llibertat d’expressió de la Sra. Owens”.
- Subscribe to The Washington Post
- Podeu llegir més reportatges del Washington Post publicats en català a VilaWeb